Bude doplněno.
Sešli jsme se u interaktivní tabule, děti bez úvodní motivace zhlédly několik krátkých videí ze 17.listopadu. Pověděli jsme si jen tolik, že vše, co viděly, se událo v naší vlasti a tou je Česká republika. Proto si všechny děti prvního stupně zvýraznily hranice naší republiky na připraveném papíru a mezi jednotlivými filmečky si do republiky zapisovaly to, co se jim líbilo, co vnímali jako pozitivní, mimo hranice země pak zapsaly to, co by tady nechtěly zažít, nechtěli vidět. Zaznamenávaly svoje bezprostřední dojmy, pocity, fakta, postřehy, myšlenky. S prňáčky jsme si zakreslili malou vlajku naší republiky, protože i ta se hojně objevovala v ukázkách. 17.listopadu. Navíc ji uvidí vyvěšenou u školy, obecního úřadu a jinde.
Do tříd jsme se rozcházeli s nadpisem 17.listopad 1989 a s úkolem mít tento den oči otevřené, uši nastražené a zaznamenat si do naší mapy nové záznamy.
Metodické poznámky
Dětem jsem nic nevysvětlovala, neobjasňovala, děti jsem neinformovala, neučila o 17.listopadu. Záměrem prvního setkání s událostmi bylo probudit zájem a touhu dozvědět se víc.
Na začátku druhé hodiny jsme si krátce pomocí video-ukázky připoměli probíranou událost, pak se rozhovořili ti žáci, kteří si do svých map zapsali záznami v den výročí události - dovnitř mapy i mimo ni. Bylo moc príma, že většina dětí se o události zajímala, mluvila s rodiči, sledovala televizi. Bylo pak jednodušší navázat druhou aktivitou: PŘED-PO.
Děti jsem rozdělila do dvou skupin. Každá obdržela kartičky s výrazy, ze kterých měly děti vybrat jen ty, které se vztahovaly k naší současné době. Navzájem si výsledky práce skupiny zkontrolovaly, úkol nebyl těžký, vždyť šlo o jejich současný život. Mezitím si děti vyrobily vlajku z papíru a špejle, vyvodily symboliku barev. Ve zbylé části dvouhodinovky jsme se vrátily k odloženým zbylým kartičkám. Na nich byla zachycena socialistická minulost Každý žák dostal jednu až dvě kartičky a čekal, až přijde jeho okamžik, aby je mohl uplatnit. Já jsem četla texty ze současnosti, žáci k nim hledali dvojici, přiřazovali minulost. Některým věcem, které se dozvěděli, nechtěli uvěřit, některým nerozuměli. U těch jsme se pak zastavili a přibližovali je slovem, i dramatizací.
Pro další práci jsem použila text Sametová revoluce, události konce roku 1989.
Nejprve si děti krátký text přečetly potichu, pak jsem jim rozdala stejný text s vynechanými klíčovými slovy. Společně jsme text po částech četli a doplňovali. Po doplnění dat si žáci z 5.tř. do sešitu vypsali z textu pojmy pro ně nové, se 3.třídou jsme si text přečetli ještě jednou společně nahlas. Úkolem do dalšího dne bylo, přinést si to, co budeme potřebovat k dramatizaci událostí popsaných v článku. Děti s dopomocí rozpoznávaly klíčové momenty a symboly událostí (klíče, transparenty, trikolory, svíčky, květiny, OF …)
Nejtěžší je vždy rozdat role tak, aby byli všichni spokojeni. Tentokrát ne, dnes byli obsazeni úplně všichni žáci třídy. Kluci sehráli policisty s obušky (vše jsme vyrobili z papíru), další část dětí hrála studenty, zapalovala svíčky a skandovala „Máme holé ruce“, zbytek třídy se k nim pak přidal s transparenty. Společně došli za zpěvu písně Jednou budem dál na Letenskou pláň a vyslechli si projevy (ukázky z knihy Době navzdory,Orbis Pictus). Na Letenské pláni zazpívaly děti se zdviženým „véčkem“ naší hymnu. Ne všichni věděli o slovenské části, nikdo ji už neuměl.
Nakonec všichni zasedali jako Občanské fórum a zvolili Václava Havla prezidentem.
Děti chtěly boj, role policistů tomu i napovídala, ale místo toho nakonec všichni cinkali klíči.
Bylo po REVOLUCI-položila jsem zásadní otázku: Lidé chtěli změnu. JAK toho dosáhly během 17. listopadu a několik dní potom studenti a pracující? Vyvodili jsme společně pojem sametová revoluce. Přinesla jsem samet a děti si ho hmatem užívaly.
Zdroje:
Na závěr děti pracovaly ve dvojici starší-mladší se slovníčkem pojmů vážících se k událostem 17. listopadu. Slovníček na portálu UBU je interaktivní, děti vybírají z nabídek významů, správné a chybné odpovědi se jim zobrazují na displeji. Práce dětem šla, i obtížným slovům již rozuměly, a měly z toho radost.
Věděly, proč naše revoluce byla SAMETOVÁ, vždyť si slovo samy vyvodily a samet si i osahaly, věděly proč a co se slaví 17. listopadu.