Aktivity uvedené v tomto oddíle směřují k cíli:
Poznat povahové rysy, které utvářely Komenského jako výjimečnou osobnost, seznámit se s jeho myšlenkami
Seznam příspěvků
Pomůcky
Text Osobnost Jan Amos Komenský.pdf (pro tisk)
Text Osobnost Jan Amos Komenský.docx (pro úpravu)
Doporučený věk
10 – 15 let
Postup
A) Učitel promítne text na interaktivní tabuli (bez první věty: Barvy....). Žáci si přečtou první odstavec textu: Člověku.... Ve dvojicích hledají výraz, který by co nejvýstižněji vystihl obsah prvního odstavce. Výsledek práce sdílejí s celou třídou. Nakonec žáci vyberou z nabízených výrazů jeden a ten zapíšou na tabuli. Podobným způsobem pracují s dalšími odstavci textu. Nakonec učitel promítne nebo napíše na tabuli první větu textu. Žáci porovnávají, do jaké míry se jejich shrnutí podobá klíčovým výrazům, které autoři textu vložili do první věty.
B) Žáci pracují s textem a sadou nabídek klíčových výrazů pro každý jednotlivý odstavec. Vybírají z nabídky výrazů ten, které podle jejich vlastního uvážení nejvíce odpovídá obsahu odstavce. Svá řešení sdílejí se spolužáky, nejprve ve dvojici, pak s celou třídou. Výběr zdůvodňují, případně dokládají úryvky z textu.
příklady shrnujících výrazů
Jan Amos Komenský
Barvy a štětce vykreslují jeho tvář, slova BOLEST, PRACOVITOST, ODVAHA, MOUDROST A LÁSKA vypovídají o jeho životě.
Člověku se až nechce věřit, kolik bolesti se vešlo do života jednoho člověka! Ve dvanácti letech Janovi zemřeli oba rodiče. Jako mladý kněz a otec rodiny musel opustit ženu a dítě, skrývat se v lesích a podzemních úkrytech, bezmocně přihlížet krutostem páchaným na druhých. Na útěku před vojáky ho dostihla zpráva, že mu rodinu zahubil mor. Spisy a knihy, na kterých léta pracoval, shořely při požáru. Po čtyřiceti letech vyhnanství umírá v daleké cizině s touhou po domově a vyhaslou jiskrou naděje, že by se kdy on a ostatní čeští bratři mohli navrátit zpět do Čech.
Byl knězem a později biskupem Jednoty bratrské. Byl básníkem, spisovatelem a vyhledávaným učencem. Často stál na postu vyjednavače a ochránce lidí ve vyhnanství. Získal přízvisko učitel národů. Sepsal na 250 spisů a knih, z nichž velká část pojednává o škole, výchově a učení. Možná bychom jeho pracovitost dnes označili jako workoholismus, ale buďme v negativních soudech na adresu Jana Amose opatrní.
Jeho odvaha neřinčela zbrojí. Zbraní Komenského bylo pero. Bez bázně před vlastní nákazou se zapojil do boje proti morové epidemii. Když hrozilo Lešnu zničení znepřátelenými polskými šlechtici, byl rozhodnutý neutéct jako většina obyvatel města, pokusit se vyjednat s nepřátelskými jednotkami smír. Teprve když bylo město v plamenech, jemu samému a jeho rodině šlo o holý život, uprchl do okolních močálů, kam se za ním pronásledovatelé neodvážili.
Dospěl k moudrost, před kterou se skláněli panovníci a králové světa. Nebyly to jen vědomosti, které nabral ze škol a knih, byla to i jeho dovednost vidět podstatné myšlenky v nepřehledném labyrintu poznatků a poskládat je jako dláždění na cestě k lepšímu životu – k nápravě světa. Věřil, že když se podpoří dobro v každém člověku, bude více dobra mezi všemi lidmi. Pomáhal urovnávat sváry mezi panovníky a politickými vládci. Snažil se vyburcovat učené, zbožné a vynikající muže ke společnému úsilí pro nápravu světa. Nejvíc ale věřil v dobré školství a dobré vzdělávání dětí. Učil, psal učebnice, vzdělával učitele a sklízel zasloužený věhlas a slávu. V jeho pojetí je škola radostí a hrou, otevřením dětské duše všemu poznávání světa, učením bez rákosky a donucování.
Poznal, že je možné unést všechnu tíhu a bolest života, když se člověk dokáže ponořit do svého nitra a otevřít srdce dobru a lásce. Lásce k Bohu, k lidem, k zemi a k životu. Věřil, že křesťanství a čisté Kristovo učení má sílu pomáhat lidem na cestě k této radostné životní vidině.
kolektiv autorů
Pomůcky
Text Osobnost Jan Amos Komenský.pdf (pro tisk)
Text Osobnost Jan Amos Komenský.docx (pro úpravu)
Soubor citátů k textu Osobnost J. A. Komenský.pdf (pro tisk)
Soubor citátů k textu Osobnost J. A. Komenský.docx (pro úpravu)
Doporučený věk
10 – 15 let
Postup
Žáci pracují samostatně nebo ve dvojicích. Obdrží dva typy textů: souvislý text o J. A. Komenském a citáty z jeho díla zapsané na proužcích papíru. Úkolem žáků je přiřadit (přiložit) citáty na základě obsahové podobnosti k jednotlivým částem textu.
Řízené čtení je metoda, při které učitel formou otázek provází žáky textem, vede je k tomu, aby o přečteném uvažovali, aby textu porozuměli na hlubší rovni. Otázky zaměřuje na vyvozování informací a myšlenek, které nejsou v textu vyjádřeny přímo, na vyjasňování nejednoznačných významů, na představy a zkušenosti žáků, hledání a formulování jejich názorů a závěrů, na přesahy mimo text, nalézání souvislostí s aktuálními situacemi apod.
Text je proložen otázkami, ze kterých učitel vybere ty, které odpovídají úrovni žáků, času, který může práci s textem věnovat, případně záměru a účelu, pro který chce text využít.
Je vhodné domluvit nějaké znamení, podle něhož učitel pozná, že žáci zadanou část již přečetli.
Mladším dětem je možné text nastříhat a jednotlivé části očíslovat.
Pomůcky
Osobnost J. A. Komenský, text s otázkami.pdf (pro tisk)
Osobnost J. A. Komenský, text s otázkami.docx (pro úpravu)
Doporučený věk
10 - 15 let
Jan Amos Komenský
Barvy a štětce vykreslují jeho tvář, slova BOLEST, PRACOVITOST, ODVAHA, MOUDROST A LÁSKA vypovídají o jeho životě.
I vlastnosti se dají znázornit barevně. Jakou barvou případně jakými barvami byste znázornili bolest, pracovitost, odvahu...
Učitel se může zastavit i některého ze zvýrazněných slov a blíže je objasnit, zjistit, jak žáci vnímají jejich obsah ..., co je bolest fyzická a co duševní/psychická; jaká je hranice mezi pracovitostí a workoholismem; je rozdíl mezi označením moudrý a chytrý? Zná někdo člověka, o kterém se říká, že je moudrý?
Člověku se až nechce věřit, kolik bolesti se vešlo do života jednoho člověka! Ve dvanácti letech Janovi zemřeli oba rodiče. Jako mladý kněz a otec rodiny musel opustit ženu a dítě, skrývat se v lesích a podzemních úkrytech, bezmocně přihlížet krutostem páchaným na druhých. Na útěku před vojáky ho dostihla zpráva, že mu rodinu zahubil mor. Spisy a knihy, na kterých léta pracoval, shořely při požáru. Po čtyřiceti letech vyhnanství umírá v daleké cizině s touhou po domově a vyhaslou jiskrou naděje, že by se kdy on a ostatní čeští bratři mohli navrátit zpět do Čech.
Jsou i dnes ještě lidé ve světě vystaveni tolika formám utrpení, jaká před 300 lety dolehla na Komenského?
Je patrné z přečteného textu, jak se Komenský s tolikerým utrpením vypořádal, jak tolika ranám osudu čelil?
Byl knězem a později biskupem Jednoty bratrské. Byl básníkem, spisovatelem a vyhledávaným učencem. Často stál na postu vyjednavače a ochránce lidí ve vyhnanství. Získal přízvisko učitel národů. Sepsal na 250 spisů a knih, z nichž velká část pojednává o škole, výchově a učení. Možná bychom jeho pracovitost dnes označili jako workoholismus, ale buďme v negativních soudech na adresu Jana Amose opatrní.
Komenský byl biskupem Jednoty bratrské. Souvisí to nějak s jeho vyhnanstvím ze země?
Jeho odvaha neřinčela zbrojí. Zbraní Komenského bylo pero. Bez bázně před vlastní nákazou se zapojil do boje proti morové epidemii. Když hrozilo Lešnu zničení znepřátelenými polskými šlechtici, byl rozhodnutý neutéct jako většina obyvatel města, pokusit se vyjednat s nepřátelskými jednotkami smír. Teprve když bylo město v plamenech, jemu samému a jeho rodině šlo o holý život, uprchl do okolních močálů, kam se za ním pronásledovatelé neodvážili.
Jak jinak se dá prokázat odvaha, nežli se zbraní v ruce v boji?
Jak se dá bojovat perem?
Dospěl k moudrost, před kterou se skláněli panovníci a králové světa. Nebyly to jen vědomosti, které nabral ze škol a knih, byla to i jeho dovednost vidět podstatné myšlenky v nepřehledném labyrintu poznatků a poskládat je jako dláždění na cestě k lepšímu životu – k nápravě světa. Věřil, že když se podpoří dobro v každém člověku, bude více dobra mezi všemi lidmi. Pomáhal urovnávat sváry mezi panovníky a politickými vládci. Snažil se vyburcovat učené, zbožné a vynikající muže ke společnému úsilí pro nápravu světa. Nejvíc ale věřil v dobré školství a dobré vzdělávání dětí. Učil, psal učebnice, vzdělával učitele a sklízel zasloužený věhlas a slávu. V jeho pojetí je škola radostí a hrou, otevřením dětské duše všemu poznávání světa, učením bez rákosky a donucování.
V popisu doby, ve které Komenský žil, jsou uvedena slova nepřehledný labyrint, zlo, zmatek, potřeba napravit svět. Setkáváte se i v dnešní době s něčím podobným?
Jak byste charakterizovali (každý sám za sebe) dobré školství?
O jakém člověku by se dalo říct, že je moudrý. Znáte někoho takového ve svém okolí?
Poznal, že je možné unést všechnu tíhu a bolest života, když se člověk dokáže ponořit do svého nitra a otevřít srdce dobru a lásce. Lásce k Bohu, k lidem, k zemi a k životu. Věřil, že křesťanství a čisté Kristovo učení má sílu pomáhat lidem na cestě k této radostné životní vidině.
Jak rozumíte tomuto odstavci?
Pomůcky
Soubor citátů Komenského - doplň slovo.pdf (pro tisk)
Soubor citátů Komenského - doplň slovo.docx (pro úpravu)
Doporučený věk
10 – 15 let
Postup
Žáci obdrží pracovní list s citáty, ve kterých chybí jedno slovo. Úkolem je porozumět hlavní myšlence textu, vybrat z nabídky čtyř slov to, které odpovídá obsahu sdělení a vybrané slovo do citátu zapsat. Učitel vybere pro práci se třídou citáty podle úrovně žáků.
A) Žáci pracují samostatně, každý na svém pracovním listu. Po dokončení práce žáci sdílejí výsledky ve dvojici (čtveřici), nejednoznačné výstupy diskutují v rámci čtveřice, případně v rámci celé třídy.
B) Žáci pracují ve dvojici, o výběru slova spolu diskutují. Ověření správnosti řešení provedou sdílením v rámci celé třídy.
C) Učitel citáty promítá postupně na tabuli, žáci samostatně nebo ve dvojici promýšlejí řešení, sdílejí výsledek, případně o něm diskutují. Učitel iniciuje diskuzi nad rámec základního zadání úkolu, přesahy do současnosti, aktuálního dění...
Pomůcky
Soubor citátů Komenského - přiřaď přísloví.pdf (pro tisk)
Soubor citátů Komenského - přiřaď přísloví.docx (pro úpravu)
Doporučený věk
10 - 15 let
Postup
Žáci obdrží soubor citátů J. A. Komenského a sadu kartiček českých přísloví. Úkolem je přiřadit ke každé myšlence Komenského jedno (dvě až tři) přísloví.
Podvojný deník
Metoda Podvojný deník prohlubuje vztah žáka ke čtenému textu, probouzí asociace k vlastním zážitkům a zkušenostem. Pokud žáci pracují s metodou poprvé, je třeba způsob nové práce nejprve modelovat. Učitel přečte část textu a nahlas uvažuje o slovech, větách, myšlenkách, které ho v textu zaujaly, nahlas se rozhoduje pro výběr jednoho výrazu. Ten pak v textu zvýrazní (podtrhne). Žáci poté sami čtou učitelem zadanou část textu a tužkou podtrhávají slova, výrazy nebo celé věty, které se jim líbí, připadají jim zajímavé, něčím zvláštní, něco jim připomínají. Po dokončení práce se učitel ujistí, že všichni úkolu rozuměli. Stejným způsobem pak žáci pracují s dalšími částmi textu.
Po přečtení celého článku pak žáci vyberou z podtrhaných výrazů jeden a zapíšou ho na volný list papíru nebo pod text. Posledním úkolem je připojit k vybrané části textu zdůvodnění, čím zaujala, proč si ji žáci vybrali. I tuto práci je třeba nejprve modelovat. Učitel přečte výraz, který si vybral z článku a nahlas zdůvodňuje proč, čím ho zaujal. Někteří žáci budou inklinovat ke zdůvodnění, že se jim vybraná pasáž líbí. Tento komentář není přípustný. Pokud si někdo neví rady, dostane se mu od učitele pomoci.
Poslední slovo patří mně
Jeden žák přečte svůj vybraný úryvek. Učitel vyzve ostatní ve třídě, aby se pokusili odhadovat, proč si jejich spolužák vybral právě tento citát. Žáci vždy svůj názor zdůvodní, mohou reagovat na sebe navzájem a vyjadřovat souhlas či nesouhlas s názorem předchozím. Nikdy žádný výběr ani komentář nesmí zesměšňovat. Žáci neříkají, co si o citátu myslí oni sami, ale hledají důvody, pro které si mohl citát vybrat jejich spolužák. Své názory říkají přímo jemu: „Petře, myslím, že sis tento citát vybral proto, že... Žák, který přečetl vybraný citát, sám vyvolává ty, kteří se hlásí o slovo, aby odhadli jeho důvody, sám nijak (mimikou, slovně) nedává najevo, do jaké míry odhalili jeho důvod. Nakonec komentář ke svému vybranému citátu přečte a případně ještě doplní. Poslední slovo patří tomu, kdo vybíral citát. Poté může svůj citát přečíst další žák, vždy ale pouze dobrovolník.
Pomůcky
Soubor citátů pro práci metodou Podvojný deník a Poslední slovo patří mně.pdf (pro tisk)
Soubor citátů pro práci metodou Podvojný deník a Poslední slovo patří mně.docx (pro úpravu)
Doporučený věk
10 - 15 let
Pomůcky
Soubor citátů pro dramatizaci.pdf (pro tisk)
Soubor citátů pro dramatizaci.docx (pro úpravu)
Doporučený věk
9 - 15 let
Postup
A) Učitel vybere z nabídky 8 - 10 citátů dle úrovně žáků. Žáci vytvoří dvou až tříčlenné skupiny. Každá skupina dostane vytištěný soubor citátů (učitel promítne soubor citátů na interaktivní tabuli). Každá skupina si vybere jeden citát, promyslí jeho dramatizaci a scénku nacvičí. Scénku může zvtárnit i jako pantomimu.
Skupiny postupně předvádějí své dramatizace, ostatní skupiny odhadují, který citát ze souboru byl představen. Odhad zapíší na papír. Poté, co se dozví výsledek, může následovat krátká reflexe zaměřená na způsob představení citátu i na jeho obsahovou stránku.
B) Žáci vytvoří dvou až tříčlenné skupiny. Každá skupina dostane dva citáty. Z nich vybere jeden, který zdramatizuje a předvede. Žáci mohou používat jednoduché rekvizity. Postup je stejný jako v předešlé aktivitě.
Pomůcky
Tabulka citátů č.1.pdf (pro tisk)
Tabulka citátů č.2.pdf (pro tisk)
Tabulka citátů č.3.pdf (pro tisk)
Tabulka citátů č.4.pdf (pro tisk)
Doporučený věk
10 - 15 let
Postup
A) lehčí varianta
Žáci obdrží tabulku s citáty umístěných ve dvou sloupečcích. Úkolem je spojit citát v levém sloupečku s citátem ze sloupečku pravého. Žáci pracují nejprve ve dvojici, poté kontrolují provedení úkolu ve čtveřici a diskutují řešení, ve kterých nepanuje shoda. Po dokončení práce učitel iniciuje rozhovor nad citáty: Nad kterými dvojcemi citátů nepanovala mezi žáky shoda; proč; může mít úloha více akceptovatelných řešení; kterému citátu žáci porozuměli snadno, který byl obtížnější apod.
Ukázky tabulek viz níže.
Správná řešení:
Tabulka č.1: 1B, 2C, 3A, 4D
Tabulka č.2: 1B, 2D, 3A, 4C
Tabulka č.3: 1C, 2B, 3D, 4A
Tabulka č.4: 1C, 2D, 3A, 4B
B) středně obtížná varianta
Žáci obdrží soubor citátů. Úkolem je nalézt skupiny citátů, které jsou si blízké svým obsahem, myšlenkou. Skupiny podobných citátů žáci graficky nebo barevně označí. Dokáže někdo najít (a zdůvodnit) citát, který by mohl přináležet do více skupin?
Výběr citátů a jejich rozmístění do pracovního listu je na učiteli. Počet a obtížnost volí podle úrovně žáků.
C) těžší varianta
Každý žák obdrží soubor citátů. Úkolem je nalézt vždy dva a více těch, které jsou si blízké svým obsahem, myšlenkou a vytvořit z nich skupiny. Některé citáty mohou mít vazby na více skupin. Každý žák promyslí způsob, jak pomocí barev a grafických značek (teček, křížků, čar vedle textu, čar v textu...) vazby mezi citáty označí.
Po dokončení úkolu žáci sdílejí výstupy své práce, porovnávají způsoby grafického splnění úkolu.