Zpět na dětský portál
Zpět
O portálu
Pro učitele
Školy
Rodiče
pomůcky
Knihovnička

Základy šití pro předškolní děti


 

 

Pro děti mateřských škol považuji za dostatečné zvládnout, během docházky, základní přední steh. Dobré by bylo, pokud by dítě zvládalo ovládat délku stehu a navlékat nit do jehly a udělat uzlík.

Učiteli doporučuji zařadit šicí program jako součást probíraného tématu, projektu. Nezdůrazňovat šití jako techniku ale jako prostředek k vyjádření  představ dítěte, přirovnat jehlu s nití k tužce a zanechávání stopy, linky.

Z vlastní zkušenosti doporučuji nevytyčovat ze začátku žádné cíle. Děti tím zbytečně omezujete a stresujete. Berte šití jako hru.

 

Použitý materiál: karton.karty-z tenkých krabic; umělohmotné jehly http://www.prima-obchod.cz/jehly-vysivaci-delka-75-mm-tupe-z111291; různobarevné vlny; nůžky; kleště na perforování- http://www.prima-obchod.cz/derovaci-kleste-na-papir-z110133 ; silné hřebíky; kanava=levnější tesilen- http://www.prima-obchod.cz/tesilen-p00211001

 

Diana Pinkasová, výtvarnice, učitelka ZUŠ Sedlčany

PROTAHOVÁNÍ VLNY PERFOROVANÝMI KARTAMI Z PAPÍRU

 

Pedagog připraví papírové karty, které perforuje speciálními kleštěmi, nejlépe ve dvou zig zag řadách. Děti se učí šít předním stehem, protahováním vlny navléknuté do umělohmotné jehly perforovanými dírkami papírové karty. Tuto činnost můžete použít kdykoliv, kdy se vracíte k procvičování stehů. Dětem pomáhají pokyny nahoru, dolů, nahoru, dolů… Tato činnost se dá použít kdykoliv během celého šicího programu.

 

 

VYŠÍVÁNÍ OBRÁZKŮ NA PAPÍROVÝCH DESTIČKÁCH

Pedagog připraví papírové čtverce přibližně 20x20cm. Pracujeme na měkkém podkladě (plstěná podložka). Děti si podle své fantazie a tématu nakreslí obrázek, který si sami perforují silným hřebíkem, otvory by měly být max.1cm od sebe. Poté si obrázek vyšijí. Doporučíme měnit barvy bavlnky nebo vlny. Po dokončení můžeme obrázky vybarvit a vystavit. Další možnost je obrázky vypárat, děti si mohou obrázky vyměňovat. Z karet se může stát běžná hračka při volném hraní dětí.

 

 

ŠITÍ NA RÁMU

Učitel natáhne kanavu (látka pro výšivku, látka s řídkou vazbou) nebo jutu na velký rám, aby se k němu z obou stran vešlo několik dětí. Látka se přichytí hřebíčky k rámu. Rám se postaví bezpečně na dřevěné kozy. Děti vyšívají „cestičky“: Cestičky v lese, dráhy ptáků, labyrinty … záleží na zvoleném tématu.

Tady bych zmínila výhody skupinové práce. Děti se učí spolu spolupracovat i komunikovat pomocí šité linky.

Jako alternativa je rozdat dětem látkové čtverce, na které vyšívají. Po skončení se dají čtverce nápaditě sešít a použít dál k ušití deky, polštářů podle vaší fantazie.

 

 

 

ŠITÍ 3D VÝROBKU

Podle vašeho projektu vymyslete 3D předmět, přiměřeně jednoduchý, který snadno ušijete. Např. v projektu Maminka jsem zvolila taštičku, srdíčko, v projektu voda jsme šili jednoduchou rybičku. Zásadně nepřipravuji šablonu. Podpořte individuální kreativitu dítěte. Připravte dětem dvojité obdélníky a nechte je nakreslit a vybarvit fixy na textil vybraný předmět. Zdůrazněte velikost objektu, čím větší tím lepší. Malé věci se těžko šijí! Další krok je obtáhnout předmět přibližně o 1cm větší a děti si sami vystříhnou. Nezapomeneme otočit předmět lícovou stranou dovnitř tzn. kresbou nebo vzorem dovnitř. Na řadě je šití. Učte děti šít drobnějším stehem přibližně 0,5cm. Používáme již ostrou kovovou jehlu s větším okem. Důležitý je také nácvik většího uzlíku na konci dvojité nitě. Dětem označíme fixem nebo špendlíkem 5 cm otvor na vycpání předmětu. Šijeme drobným předním stehem po obvodu, dodržujeme přibližně 1cm od okraje předmětu. Po ušití ke značce, předmět po obvodu ke švu nastříháme, lépe se otáčí a v ohybech si lépe tzv lehne. Otočíme (ideálně učitel sežehlí ale není nutné) a vycpeme dutým vláknem, aby předmět byl rovnoměrně vycpaný. Pak dětem uzavřeme otvor na vycpání, našpendlíme a oni ušijí. Šikovnějším můžeme ukázat obnitkovací steh. Nezapomeneme přiměřeně chválit, dítě přiměřenou podporu potřebují při objevování nového způsobu vyjádření.

 

 

scroll to top