Zpět na dětský portál
Zpět
O portálu
Pro učitele
Školy
Rodiče
pomůcky
Knihovnička

Živočichové


 

 

Po několika projektech ve školkách jsem byla oslovena ZŠ Vysoký Chlumec. Chtěla jsem zkusit šicí program v malotřídce s žáky celého I.stupně. Paní učitelka mne poprosila o téma Živočichové. Minulý rok jsem pracovala s knížkami výtvarnice a spisovatelky Daisy Mrázkové, a tak se mi naskytla další možnost inspirace její tvorbou, a to knížkou Slon a mravenec. Je to příběh, kde slon jako představitel skupiny velkých, silných živočichů a mravenec je typ malého ale velmi schopného živočicha. Knížka je plná srovnávání, jak tyto dva živočichové překonávají různé vzdálenosti, překážky apod.

 

 

Diana Pinkasová, výtvarinice, učitelka ZUŠ Sedlčany

 

 

ŠITÍ SLONŮ A MRAVENCŮ

Pomůcky k dílně: zbytky látek, jehla, nit, nůžky, duté vlákno https://www.brotex.cz/p/2821/dute-vlakno-striz-1000g , drát

 

Šicí program jsem tentokrát začala jinak. Přeskočila jsem šití karet a šití obrázků, z toho důvodu, abych nedemotivovala starší žáky. Začali jsme rovnou šitím zvířátek. Starší děti(4.-5.roč.) šili slona, žáci (1.-3.roč.) se dali do šití mravenců. Starší žáci si sami nakreslili podle sebe velkého slona, důraz jsem kladla na velikost, opět jsem připomněla, že malé části se špatně šijí. Děti to zvládly velmi dobře, většina z nich měla už zkušenost se šitím. Kresbu slona si vystřihly, přišpendlily na dvojitou látku vzorem dovnitř. Od začátku učím děti šetřit látkou! Křídou na rubovou látku si střih nakreslí s 1 cm přídavkem po celém obvodu. Poté si slona vystřihli a začali šít po obvodě přibližně 0,5-0,7cm od okraje malými stehy max. 0,5 cm zadním stehem. Stále rubovou stranou nahoru. Je důležité ještě před šitím rozhodnout, kde vynechají 5 cm otvor na vycpání dutým vláknem. Nejlepší je otvor umístit na nejméně viditelné místo, bude se zašívat ručně. Jakmile děti došily slona, naučíme je po celém obvodu nastříhnout slona kolmo na šev. Pozor ať nenastříhnou nit! Pak otočíme slona lícem nahoru, v části nohou a chobotu si můžeme pomoci např. jehlicí nebo štětcem. Po otočení vycpeme slona pečlivě, rovnoměrně, dutým vláknem nešetříme. Pak dětem pomůžeme zavřít, našpendlit otvor, aby ho mohly přišít k sobě ručním drobným stehem.

 

Menší žáci se dali zároveň se staršími do šití mravenců. Na papír si udělali kružnici o průměru 12 cm a kružnici o průměru 9 cm. Střih si vystřihli, položili na vybranou vzorovanou látku. Větší kružnici si vystřihli 2x a menší 1x. Poté děti ušijí po obvodě dvojitou nití přibližně 0,5cm od okraje. Pomalu stáhnou a rovnou vycpou dutým vláknem, pak utáhnou a otvor pevně přišijí k sobě. Tak vzniknou tři kuličky. Nejmenší je hlavička, dvě kuličky tvoří tělíčko mravence.

 

Děti první kuličku navléknou jako korálek, ke kterému přišijí několika stehy další dvě kuličky a mravenec je na světě. Pro náročnější děti můžeme přidělat nožičky z drátu podle fantazie dítěte a buď jim je sami opatrně přilepíme tavicí pistolí nebo děti si přišijí samy stehem na místě.

 

 

 

CESTY

Potřeby k dílně: režná látka IKEA –Bomull http://www.ikea.com/cz/cs/catalog/products/51725112/ ( cenově výhodné); barevné bavlnky, jehla, nůžky

 

A protože se shodneme na tom, že slon a mravenec mají každý jinak dlouhý krok, pokusili jsme si to ztvárnit plošně. Dětem jsem rozdala obdélníky z režného plátna (25x17cm). Každý podle toho, jaké zvíře šil, si měl ztvárnit předním stehem, jak jeho zvíře putuje po africké Sahaře. Vybrali jsme si totiž slona afrického a Anoplolepis gracilipes neboli „žlutého šíleného mravence“, který žije právě v tropické Africe.

 

Z těchto obdélníků jsme si sešili panel na zeď, na který jsme utkali podle výběru dětí velbloudy.

 

 

SAHARA

Potřeby k dílně: dno krabice- velikost podle vás, staré noviny(velké množství), taposa, žlutá malířská lepenka, velké ploché štětce, balicí papír, uvařený čaj, káva

 

Dalším krokem bylo vytvořit prostředí pro naše slony a mravence. Na tvrdou papírovou desku z velké krabice jsme mačkali novinové papíry a přelepovali žlutou malířskou lepenkou. Tvořili jsme kopce přelévajícího písku Sahary. Nakonec jsme celou krajinu písečných dun pokryli savým balicím papírem namočeným do taposy. Příští týden po uschnutí jsme duny natřeli silným čaje a kávou aby získaly patinu písku.

 

 

 

BEDUÍNI

Potřeby k dílně: hliníkový drát (lehce ohybatelný) seženete v prodejnách Břenda na váhu, štípačky, zbytky látek, tavicí pistole, nůžky,čtvrtka, černý fix

A protože Beduíni na Sahaře putují v karavanách vytvořili jsme si vlastní karavany. Děti dostaly drát a začaly motat samy podle sebe „beduíny“.

 

Poté si je sami oblékli, dokreslili obličeje, které jsme přilepili tavicí pistolí. A jak to dopadlo se můžete přesvědčit sami na fotce dole nebo na první fotografii v tomto popisu projektu.

 

 

STOPY ZVÍŘAT

Pomůcky k dílně: brambora, nůž-rybička, režná látka režná látka IKEA –Bomull http://www.ikea.com/cz/cs/catalog/products/51725112/ ( cenově výhodné); sítotiskové barvy http://www.sitaservis.cz/produkty/barvy/textilni/ (doporučuji se s firmou spojit a nechat si poradit)štětec, plastová mistička


 

V poslední dílně projektu Živočichové jsme si hráli se stopami afrických zvířat. Každý žák si vybral z encyklopedie zvíře žijící v Africe. Našel si na internetu jakou stopu za sebou zanechává. Každý si vyřezal stopu-tiskátko z půlky brambory. Rozdělali jsme sítotiskové barvy a každé dítě vyšlo na cestu, výpravu se svou stopou. Stopy se setkávaly, komunikovaly a vydávaly se vlastní cestou. Nezapomeneme na závěr všechny stopy důkladně zažehlit horkou žehličkou přes noviny. Mám velmi oblíbený tento způsob skupinové práce. Sami se můžete přesvědčit, jak to dopadlo na fotografiích. S dětmi jsme připravili základ-lícovou stranu budoucí deky na válení do třídy. Těším se na to, jak to dopadne.

 

 

 

scroll to top