Zpět na dětský portál
Zpět
O portálu
Pro učitele
Školy
Rodiče
pomůcky
Knihovnička

Botanické vycházky kolem Kamýka


Toto téma si o zvolení řeklo samo. Proč? Protože zorganizovat botanickou vycházku tak, aby zaujala všechny žáky a splnila svůj účel, není jednoduchý úkol. Kdo to někdy zkusil tak ví, že zdaleka nestačí dokonalá znalost vybraného terénu a to, že botaniku prostě milujete,  protože to většinu žáků vůbec nezajímá. Chcete-li být úspěšní a trochu té své botanické lásky předat vašim dětem, je třeba velmi dobrá příprava.

Na tématu pracovali žáci 6. třídy  v květnu a červnu v roce 2009 a 2010.

vyučující: Jitka Tyrmerová, Pavla Lhotecká

Téma Botanické vycházky kolem Kamýka (nezkrácenou verzi) naleznete v sekci: Dětský portál - Příroda - Různé - Proud.

 

ČJ

Květinové městečko - čtení s předvídáním

 Přírodopisné téma "Botanické vycházky" jsme po předchozích dobrých zkušenostech  otevírali opět v literární výchově.

Protože se v přírodopisu budou děti zabývat botanikou, chodit na vycházky, pozorovat květiny a zakládat herbář, zvolili jsme také květinové téma. Hlavním materiálem byl článek Eveliny Haslerové  z její knihy Květinové městečko.

 

 1. Na tabuli jsem napsala 4 klíčová slova: 

  • květinové městečko 
  • zákaz
  • hřbitov snů
  • děti

Žáci si nejprve tato slova promysleli, pak napsali ve dvojicích příběh, který tato slova obsahoval (cca 5 min.) a dobrovolníci své příběhy mohli přečíst. Nakonec se s texty rádi pochlubili všichni.

 

Ukázky příběhů:

Lucka a Gabča:

V květinovém městečku byl hřbitov snů. Děti na něj měly zákaz. Jednoho večera děti zákaz porušily a šly na hřbitov snů. Když usnuly, probudily se v minulosti. Děti se rozhodly, že minulost změní a budoucnost zlapší...


Terka a Eliška

V tomto krásném městečku žily tři děti. Jmenovaly se Anička, Petruška a Maruška. Jednoho dne přišly na hřbitov, říkalo se mu "hřbitov snů" a na tom hřbitově se jim zdál sen, že byly všude květiny. A druhý den se jim to vyplnilo a všude byl zákaz trhání kytek.

 

2. Dalším úkolem byla práce s tabulkou předpovědi - děti mohly pracovat - podle své chuti - samostatně nebo ve dvojicích. Obdržely tabulku předpovědi a text rozčleněný na 3 části.


Ukázka tabulky 

Tabulka předpovědí
Jak asi bude příběh  Jaké pro to máme důkazy  Co se v příběhu doopravdy 
pokračovat? v přečtené části textu? stalo?
     

 

Text: Květinové městečko

 Jednoho dne však starosta městečka promluvil takto do rozhlasu: „Měšťané!
S květinami proplýtváte příliš mnoho času. Tak to nikam nepřivedeme. Potřebujeme krásnější domy a větší obchody a továrny! Děti se musí vážněji poustit do učení! Proto říkám: Pryč s květinami! Pryč s motýly! Snění je k ničemu.“


Pauza


A pak se městská rada usnesla květiny okamžitě zakázat
v parcích,
v zahradách,
v úřadovnách,
za okny,
u poštovních přepážek,
u čerpacích stanic a vůbec všude.
A strážci pořádku vyrazili na hon motýlů.
V městečku začal nevídaný odvoz odpadků: nespočetné vozy, vysoko naložené květinami, keři a stromy, vyjely z města.


Pauza


Daleko za městem pak zřízenci znovu zasadili květiny, keře a stromy a kolem dokola pak vystavěli vysokou zeď. Na zdi visely zasklené skříňky. V nich byli špenslíky připíchnuti motýli, označení jménem a číslem. „To je hřbitov snů,“ říkali někteří.
Bez stromů, bez keřů a květin městečko zešedlo. Vyrostly tam výškové domy. Ulice byly ucpané auty.
Lidé se ve spěchu míjeli bez pozdravu.
Každý myslel jenom na práci.
A nikomu se už nezdály žádné sny.
Beze snů noci ztemněly.
Jako černá přikrývka se teď noci snášely na spáče a halily je do tmy.
 

Žáci vždy dočetli k vyznačené pauze a měli vyplnit příslušné kolonky v tabulce předpovědi (nejprve - "jak bude příběh pokračovat" a "jaké pro to máme důkazy", po přečtení další části - "co se v příběhu doopravdy stalo" a opět odhad "jak bude příběh pokračovat"...) . Toto se třikrát opakovalo. 

 

 Ukázka vyplněných tabulek:

Terka a Eliška:

Tabulka předpovědí
Jak asi bude příběh  Jaké pro to máme důkazy  Co se v příběhu doopravdy 
pokračovat? v přečtené části textu? stalo?
Lidé ho poslechli a dali Starosta neměl květiny rád. Zakázané květiny
květiny pryč.    
Dětem, hlavně holčičkám, Starostu poslechli dělníci Hřibitov snů byl místo květin
se stýskalo po květinách     
a přišly na hřbitov snů.    

 

Kamila:

 

Tabulka předpovědí
Jak asi bude příběh  Jaké pro to máme důkazy  Co se v příběhu doopravdy 
pokračovat? v přečtené části textu? stalo?
Lidé byli smutní, báli se v noci Protože byli zvyklí na květiny, na Zakázali květiny, keře, stromy
někam jít, necítili se ve své  motýly, na světlo v noci. A teď  a odvezli motýly.
kůži najednou tma  
Lidé byli chvíli smutní, ale pak Květiny přece chyběli každému, Z květinového městečka bylo
si zvykli, i když někdy jim  nemusí jich být tolik, ale pár velkoměsto, zašpiněné výfuky 
květiny a motýli docela chyběli jich být může… aut. Už nebylo jako dřív.
a pak je chtěli zase zpět.    

 

3. Hodinu jsme zakončili zamyšlením a odpovídáním na dotazy:

  • Jak se asi cítili lidé bez květin?
  • Jak by se mohli cítit, kdyby je květiny opět obklopovaly?
  • Naznačuje autorka, že byli radní za tento příkaz potrestáni?
  • Myslíte si, že radní dosáhli svého cíle?

Na tuto poslední otázku jsme místo odpovědi vytvořili "živou přímku" - učitel je 0, vlevo je NE, vpravo ANO. Děti si stoupají do přímky tak daleko od učitele, nakolik jsou přesvědčeni o svém názoru. Své místo zdůvodňují.

 

Z celé diskuse jasně zaznívalo, že květiny  jsou pro děti důležité, že jsou součástí přírody a že je nám příjemné, když nás příroda obklopuje. Děti si uvědomují cenu rostlin, i když je často považují za běžnou součást života a nijak zvlášť nad nimi nepřemýšlí. Žáci jednání radních odsuzovali, většina se přilkáněla k názoru, že radní svého cíle nedosáhnou a lidé se ke květinám zase nějakým způsobem dostanou. 

 

 

scroll to top