Toto téma si o zvolení řeklo samo. Proč? Protože zorganizovat botanickou vycházku tak, aby zaujala všechny žáky a splnila svůj účel, není jednoduchý úkol. Kdo to někdy zkusil tak ví, že zdaleka nestačí dokonalá znalost vybraného terénu a to, že botaniku prostě milujete, protože to většinu žáků vůbec nezajímá. Chcete-li být úspěšní a trochu té své botanické lásky předat vašim dětem, je třeba velmi dobrá příprava.
Na tématu pracovali žáci 6. třídy v květnu a červnu v roce 2009 a 2010.
vyučující: Jitka Tyrmerová, Pavla Lhotecká
Téma Botanické vycházky kolem Kamýka (nezkrácenou verzi) naleznete v sekci: Dětský portál - Příroda - Různé - Proud.
Přírodopisné téma "Botanické vycházky" jsme po předchozích dobrých zkušenostech otevírali opět v literární výchově.
Protože se v přírodopisu budou děti zabývat botanikou, chodit na vycházky, pozorovat květiny a zakládat herbář, zvolili jsme také květinové téma. Hlavním materiálem byl článek Eveliny Haslerové z její knihy Květinové městečko.
1. Na tabuli jsem napsala 4 klíčová slova:
Žáci si nejprve tato slova promysleli, pak napsali ve dvojicích příběh, který tato slova obsahoval (cca 5 min.) a dobrovolníci své příběhy mohli přečíst. Nakonec se s texty rádi pochlubili všichni.
Ukázky příběhů:
Lucka a Gabča:
V květinovém městečku byl hřbitov snů. Děti na něj měly zákaz. Jednoho večera děti zákaz porušily a šly na hřbitov snů. Když usnuly, probudily se v minulosti. Děti se rozhodly, že minulost změní a budoucnost zlapší...
Terka a Eliška
V tomto krásném městečku žily tři děti. Jmenovaly se Anička, Petruška a Maruška. Jednoho dne přišly na hřbitov, říkalo se mu "hřbitov snů" a na tom hřbitově se jim zdál sen, že byly všude květiny. A druhý den se jim to vyplnilo a všude byl zákaz trhání kytek.
2. Dalším úkolem byla práce s tabulkou předpovědi - děti mohly pracovat - podle své chuti - samostatně nebo ve dvojicích. Obdržely tabulku předpovědi a text rozčleněný na 3 části.
Ukázka tabulky
Tabulka předpovědí | ||
Jak asi bude příběh | Jaké pro to máme důkazy | Co se v příběhu doopravdy |
pokračovat? | v přečtené části textu? | stalo? |
Text: Květinové městečko
Jednoho dne však starosta městečka promluvil takto do rozhlasu: „Měšťané!
S květinami proplýtváte příliš mnoho času. Tak to nikam nepřivedeme. Potřebujeme krásnější domy a větší obchody a továrny! Děti se musí vážněji poustit do učení! Proto říkám: Pryč s květinami! Pryč s motýly! Snění je k ničemu.“
Pauza
A pak se městská rada usnesla květiny okamžitě zakázat
v parcích,
v zahradách,
v úřadovnách,
za okny,
u poštovních přepážek,
u čerpacích stanic a vůbec všude.
A strážci pořádku vyrazili na hon motýlů.
V městečku začal nevídaný odvoz odpadků: nespočetné vozy, vysoko naložené květinami, keři a stromy, vyjely z města.
Pauza
Daleko za městem pak zřízenci znovu zasadili květiny, keře a stromy a kolem dokola pak vystavěli vysokou zeď. Na zdi visely zasklené skříňky. V nich byli špenslíky připíchnuti motýli, označení jménem a číslem. „To je hřbitov snů,“ říkali někteří.
Bez stromů, bez keřů a květin městečko zešedlo. Vyrostly tam výškové domy. Ulice byly ucpané auty.
Lidé se ve spěchu míjeli bez pozdravu.
Každý myslel jenom na práci.
A nikomu se už nezdály žádné sny.
Beze snů noci ztemněly.
Jako černá přikrývka se teď noci snášely na spáče a halily je do tmy.
Žáci vždy dočetli k vyznačené pauze a měli vyplnit příslušné kolonky v tabulce předpovědi (nejprve - "jak bude příběh pokračovat" a "jaké pro to máme důkazy", po přečtení další části - "co se v příběhu doopravdy stalo" a opět odhad "jak bude příběh pokračovat"...) . Toto se třikrát opakovalo.
Ukázka vyplněných tabulek:
Terka a Eliška:
Tabulka předpovědí | ||
Jak asi bude příběh | Jaké pro to máme důkazy | Co se v příběhu doopravdy |
pokračovat? | v přečtené části textu? | stalo? |
Lidé ho poslechli a dali | Starosta neměl květiny rád. | Zakázané květiny |
květiny pryč. | ||
Dětem, hlavně holčičkám, | Starostu poslechli dělníci | Hřibitov snů byl místo květin |
se stýskalo po květinách | ||
a přišly na hřbitov snů. |
Kamila:
Tabulka předpovědí | ||
Jak asi bude příběh | Jaké pro to máme důkazy | Co se v příběhu doopravdy |
pokračovat? | v přečtené části textu? | stalo? |
Lidé byli smutní, báli se v noci | Protože byli zvyklí na květiny, na | Zakázali květiny, keře, stromy |
někam jít, necítili se ve své | motýly, na světlo v noci. A teď | a odvezli motýly. |
kůži | najednou tma | |
Lidé byli chvíli smutní, ale pak | Květiny přece chyběli každému, | Z květinového městečka bylo |
si zvykli, i když někdy jim | nemusí jich být tolik, ale pár | velkoměsto, zašpiněné výfuky |
květiny a motýli docela chyběli | jich být může… | aut. Už nebylo jako dřív. |
a pak je chtěli zase zpět. |
3. Hodinu jsme zakončili zamyšlením a odpovídáním na dotazy:
Na tuto poslední otázku jsme místo odpovědi vytvořili "živou přímku" - učitel je 0, vlevo je NE, vpravo ANO. Děti si stoupají do přímky tak daleko od učitele, nakolik jsou přesvědčeni o svém názoru. Své místo zdůvodňují.
Z celé diskuse jasně zaznívalo, že květiny jsou pro děti důležité, že jsou součástí přírody a že je nám příjemné, když nás příroda obklopuje. Děti si uvědomují cenu rostlin, i když je často považují za běžnou součást života a nijak zvlášť nad nimi nepřemýšlí. Žáci jednání radních odsuzovali, většina se přilkáněla k názoru, že radní svého cíle nedosáhnou a lidé se ke květinám zase nějakým způsobem dostanou.