Zpět na dětský portál
Zpět
O portálu
Pro učitele
Školy
Rodiče
pomůcky
Knihovnička

Podzim u Kocáby


 

Záměrem výky tématu Podzim u Kocáby bylo propojit školní výuku s životem za okny školy (právě přicházející podzim s tematickým celkem českého jazyka: Metafory) a vyzkoušet si s dopomocí lektorky Květy Kruger práci s textem Slavnosti podzimní přírody dvěma "čtenářskými metodami" : Podvojný deník a Pětilístek.

 

Téma jsme realizovali s 9. třídou během podzimních měsíců roku 2010 v ZŠ Nový Knín.

 

Jana Němotová, Jana Zouchová, Květuše Krüger   

 

S fotoaparáty u Kocáby

Prvním úkolem žáků bylo zamyslet se a rozpomenout na první příznaky podzimu, jakými prvními znaky se toto roční období ohlašuje. Poté jsme se vypravili k nedaleké říčce Kocábě a prostřednictvím fotoaparátů zaznamenávali typické znaky podzimu a podzimní atmosféru v přírodě. Žáci se touto poměrně snadnou aktivitou připravili na náročnější úkoly, které je čekají v dalších hodinách.

Kocába na podzim

  

 

Žlutá sluší podzimu...
Žlutá sluší podzimu...
U řeky je stále živo, i když trochu smutno...
U řeky je stále živo, i když trochu smutno...
Pohled z mostu
Pohled z mostu
Zatím je nám hej...
Zatím je nám hej...
Typický podzimní obrázek
Typický podzimní obrázek
Podzimní motiv
Podzimní motiv

Metafory 1

V listopadu probírali žáci deváté třídy obtížnou a ne příliš populární látku - metafory. Pokusili jsme se přiblížit jim tento výrazový prostředek prostřednictvím jejich vlastní tvorby, fotografováním. Za přispění ostatních učitelů jsme vypracovali seznam podzimních metafor z poezie českých básníků. Vybrali jsme ty, pro které by žáci mohli najít fotografický výraz u Kocáby a v jejím bezprostředním okolí. 

Žáci vytvořili menší skupiny. Každá skupina obdržela fotoaparát, list papíru se dvěmi metaforami a pruh lehkého igelitu. 

1. úkol: Vyberte jednu ze dvou nabídnutých metafor a vytvořte pro ni ilustrativní fotografii. Může to být záběr z přírody nebo obrázek aranžvovaný, do kterého můžete zakomponovat lidi a pruh igelitu.

                                                                                     

                                                                                             

 

Na podzim lásce mráz oči utne,                                      Říjen. Všem posílá obálku

z kuchyně ráno zavoní čaj.                                             a v ní jednu zvláštní zprávu:

Je trochu smutné, když země se svlíká,                         STROMY TĚ ZVOU NA VÝSTAVU

že holky se oblíkaj.
 

Metafory 2

Po splnění prvního úkolu dostali žáci druhý list papíru, na kterém byly další metafory s podzimní tematikou.

2. úkol: Vyberte z přiložené nabídky dvaceti veršů podle vlastního výběru libovolný počet  metafor a pokuste se pro ně vyhledat nebo vytvořit obrázek, který vystihuje jejich obsah. 

 

4

Co se děje? Co se děje?

List se bojí, list se chvěje.

Dáme my mu dobrou radu,

není třeba bát se pádu.

Dole čeká

země měkká.
 

6

K poledni, zbyl tu lístek poslední.

Zavál vítr zdola.

Do noci nebylo mu pomoci,

větev už je holá.

 

7

Listopad, listopad,

lísteček mi na dlaň spad.

Zlatý lístek z javora,

zima už jde do dvora.

 

9

Holé větve koldokola,

listí na ně kouká zdola.

 

10

Podzim je holič přírody.

 

16

Rybáři po kolena v řece

a voda míjí. Dlouhé sloupy dýmu

stoupají k nebi. Mrtvé listí plyne

a nese moři zprávu o podzimu.

 

 

 

 

16
16
10
10
4
4
7
7
6
6
9
9

Metafory 3

Žáci se rozdělili do skupin po čtyřech. Každá skupina dostala list papíru s popisem jednoho podzimního jevu. Znovu jsme si vyjasnili, co je to metafora.
Úkolem skupin bylo pokusit  se veršem nebo metaforou popsat v časovém limitu jeden podzimní jev. Po dokončení si skupina  vybrala jenoho zástupce, který ostatním žákům práci skupiny představil.

.

1. počasí: mlha, vítr, déšť, chlad

3. pouštění draků

4. dozrávání plodů

 

 

PO dokončení práce jsme diskutovali o tom, co bylo těžší, jestli vytvořit metaforou nebo verš, a jak se které skupině práce podařila.

 

Končí léto, listy blednou, hrušky chytají zlato.

Pod stromy je moře listí.
Martin Sosna, Jakub Váňa, Pavla Kozohorská, Bára Bechová

 

Drak se na nás směje z výšky,
je nám zima,velká zima,
ze stromů padají šišky,
podzim není vůbec prima.
Michaela Lampírová, Aneta Fouknerová, Jan Dlouhý, Jaroslav Sosnovec

 

Zvířátka mají žaludy a kaštany rádi,
kdo jim je přinese, s těmi jsou kamarádi.
Jakub Barták, Martin Jochman, Kristýna Naščáková

 

 

Metafory 4

Poté, co si žáci vyzkoušeli tvorbu metafor na podzimních tématech, dostali  poslední úkol: popsat svou fotografii podzimu u Kocáby, vystihnout její atmosféru a pokusit se v popisu použít metaforu.

 

 

Podzim 1

Podzim je nejhezčí období v roce. Listí jako by zářilo.
odzim je nejsmutnější období v roce. Stromy jsou holé a třesou se mrazem. Řeka, je jako zrcadlo.
Martin

 

Podzim 2

Vítr houpe větvemi,

plno plodů na zemi.

Listí létá sem a tam,

listopad už mává nám.

Pavla 

 

Podzim 3

Strom tu stojí zcela sám,

holič šmiká sem a tam.

Strom tu stojí bez parády,

holič podzim už je tady.

Barbora 

 

 

 

Podzim 1
Podzim 1
Podzim 2
Podzim 2
Podzim 3.
Podzim 3.
Podzim 4
Podzim 4
Český jazyk

Čas podzimních slavností

 

Práce na tématu Podzim u Kocáby pokračovala prací s krásným textem Jiřího Andresky Čas podzimních slavností. Pracovali jsme metodou Podvojného deníku.


Před čtením ukázky jsem dala žákům úkol: "Zamyslete se nad tím, kdy pro vás začíná podzim? Podle čeho se podle vás „ohlašuje“? Žáci své myšlenky nejprve  sdíleli ve dvojicích, pak ve třídě. 


Text Čas podzimních slavností jsme četli po odstavcích. Při čtení měli žáci za úkol vypsat minimálně dvě citace z celého textu a  následně se pokusit  o jejich podrobné a konkrétní okomentování. Poněvadž byla tato práce  pro žáky nová, předvedla jsem jim sama, jak bude práce vypadat. Přečetli jsme si potichu první odstavec textu, vybrala jsem jeden citát a přečetla k němu vlastní (předem připravený )komentář. Pak už pracovali žáci sami. Četli si potichu text, podtrhávali myšlenky, které je v textu zaujaly a 2 - 3 zapsali a připojili k nim komentář.  

 

Čas podzimních slavností
Jiří Andreska,  Čas hájení, čas lovu
O každé roční době víme, že se objevuje náhle, s výjimkou podzimu. Zima přichází s prvním sněhem. Jaro se ohlásí příletem vlaštovek. Léto zahajují roz­kvetlé lípy. Jediný podzim uniká tomu pravidlu, jeho příchod je nenápadný, spíše se do krajiny tiše vkrádá, než aby nějak mocně a hlasitě ohlásil svůj příchod. Někdo pocítí první příznaky podzimu již uprostřed léta a nemýlí se - ukázaly se první červené jeřabiny a odletěli rorýsi. Jiný uvěří teprve žlutému listí na počátku října. Podzim je ústup, a ten nebývá snadno postřehnutelný. Prvních jarních sněženek a prvních vlaštovek na obloze si snadno povšimne i laik. To, co mizí, těžko uhlídá i zkušený praktik. Podzim je velice složitý.
Snadné je tažení proti podzimnímu smutku. Stačí vypočítat, z čeho tyto kaž­doroční podzimní melancholické nálady pocházejí. Je to ponejvíce z úbytku světla, z dlouhých večerů, ale také z úbytku tepla, to proto se stále častěji objevuje ranní mlha. Pociťujeme tísnivé ticho, protože nám chybí ptačí zpěv. 
Naproti tomu je podzim velice štědrý. Ani si to někdy nestačíme uvědomit. Připravuje mnoho podzimních pečlivě připravených slavností. Největší a také nejdůležitější je slavnost úrody. Po celé jaro a léto vystavovaly rostliny své listy slunci, těšily se z vláhy a neviditelně lokaly ze vzduchu svůj tajný stavební materiál, kysličník uhličitý. Molekula k molekule, toho si nikdo nepovšimne, a najednou se stalo něco úžasného. Pracující rostlinné buňky vy­tvořily zásoby sena, obilních zrn, obrovské hromady brambor, úrodu hrušek, jablek, švestek, zeleniny a v nejteplejších krajích vína. A k tomu v lesích tisíce metrů dřeva. Tajemnou přeměnou hmot se sluneční energie ukryla do píce, dřeva a potravin. To bude naše slunce, až přijde zima a hlad. 
Už někdy počátkem srpna začíná podzimní slavnost barev. Počátek mívá v zahrádkách, ze zahrádek se ta barevnost rozběhne po celé krajině. Červeň se usadí na jeřabinách, šípcích a brslenech, modrá teď bude na švestkách a trnkách, žlutá zavládne jednoduše všude. S posledním barevným efektem však podzim stále ještě vyčkává. Teprve v říjnu se otevřou chladné a pastelově jemné květy chryzantém. 
Ve světě zvířat uchystal podzim slavnost nového šatu, něco jako obrovskou módní přehlídku. V tomto čase hojnosti se zvěř i ptáci dobře živí, zlepšují si tělesnou kondici, tuční a také se nově oblékají. Podzimní zvěř je překvapivě krásná. Po letním línání jí nyní narostla nová hustá srst, která se na slunci jen třpytí. Vyrůstají nové kožešinky šelem, dorostlo nové peří ptáků. Bažanti a divocí kačeři se na podzim pyšní třpytivě pestrým ošacením. Není pochyb - příroda připravuje zvěř na zimu. Až dojde k měření sil mezi životem a mrazem, musí život zvítězit. Právě na podzim se vyplatí chodit často ven a pozorovat všechny ty moudré přípravy. 
Slavností podzimního lesa je říje spárkaté zvěře. První začnou jeleni, ti se ozvou už druhý týden v září. Za měsíc po nich se přihlásí daňci. Daňčí říje není zdaleka tak efektní jako jelení, ono to jelení troubení je přece jen slavnější. Daňci mají zvláštní hlas, takové tlumené a pohněvané rochání. Není to nic melodického, ale patří to k daňčímu životu. Staří daňci se dovedou postavit jeden proti druhému právě tak statečně jako jeleni, je to čas lásky a boje, ten lesní podzim. 
Je mnoho druhů úrody i slavných sklizní, ale jedna z nich je naše, jihočeská - úroda ryb. To se musíte toulat rybniční krajinou a ptát se, který rybník se právě loví. Uvítá vás křik racků, vůně bahna a  hlasy rybářů. Jsou od ramen až k nohám zabaleni v gumových šatech a botách, brodí se bahnem a všude okolo sebe mají po ruce své sítě, saky, korce, kádě a lodě, vše, čeho je třeba k výlovu. Není to obyčejná sklizeň, nýbrž nese nesporné znaky starobylosti a letité praxe.
Podzim je časem lovů, a to už jsou skutečné slavnosti se vším všudy, tedy i s troubením, pozdravy a výřady.

 

 

Po dočtení posledního odstavce jsem dala žákům na vybranou: "Kdo chce vědět, která podzimní slavnost je nejmilejší autorovi článku, může pokračovat ve čtení."

 

Mám-li se vyznat, která z podzimních slavností je mi osobně nejmilejší, tedy je to ta nejméně nápadná a skoro nepostřehnutelná, nazval bych ji slavností příprav jara. Na to se ovšem musíme podívat zblízka a skoro lupou, protože příroda tyto své přípravy skrývá a zbytečně je neukazuje. Za každým opadlým žlutým listem už čeká nový pupen, po zemi leží spousty semen, žaludů, bukvic, okřídlených semínek javorových. Teprve nožem se lze přesvědčit, jak důmyslně jsou v každém semínku připraveny budoucí děložní lístky pro rašící semenáčky a také živé počátky kořínků. V tělech ryb jikernaček už je vytvořena zásoba jiker. Matky spárkaté zvěře jsou ještě dál, v jejich tělech už dříme skutečný nový život. Laně a srny a muflonky, ale také kuny, ty všechny chystají jaro už teď na podzim. Řekl bych, že zrovna tahle stránka podzimu je nejsympatičtější. Jako by dával všechny své děti jenom spát, ale ve skutečnosti myslil hlavně na budouc­nost. Až se to na jaře všechno narodí a vyklíčí, vzpomeňte si, že jaro je dílem podzimu.

 

 

Ukázky práce žáků:

 

Doslovný citát: Slavnost úrody. 
Komentář ke zvolené pasáži: Od svých dědů vím, jak je bohatá úroda na podzim. Autor má pravdu, že při sběru úrody je to hotová slavnost. Martin Sosna 

 

Doslovný citát: Uchystal podzim slavnost nového šatu.
Komentář ke zvolené pasáži: Pod tímto textem si představuju, že zvířata mění letní srst za zimní a v lese opadávají listy a a mění se jejich barva. Martin Sosna

 

Doslovný citát: Právě na podzim se vyplatí chodit často ven...
Komentář ke zvolené pasáži: Zbožňuju podzimní procházky. V září a v říjnu chodím ven často, protože venku je ,,tak akorát". Barbora Bechová


Doslovný citát: Pociťujeme tísnivé ticho.
Komentář ke zvolené pasáži: Chápu to, jako že ptáci už nezpívají a že se všechno ukládá k zimnímu spánku. Pavla Kozohorská

Český jazyk

Pětilístek

Práci s texty a s tématem podzimu jsme obohatili ještě dvěma čtenářskými metodami: Volným psaním a Pětilístkem.  . Zatímco Volné psaní žákům dělalo velké problémy, vytvoření Pětilístku zvládli.

 

Schéma Pětilístku:

Název (obvykle podstatné jméno).                                                                    _________

Popis (jaký/á je?)                                                                                    _________ _________

Co dělá?                                                                                    __________  __________  _________

Věta o čtyřech slovech,
sloveso může chybět.                                                         ________ _________ _________ _________

Opětná formulace podstaty (synonymum).                                                     _________

 

 

Ukázky práce žáků:

 

Podzim

barevný - deštivý

prší - mrzne - sněží

Je hezký ale deštivý.

Usínání                                                                   Jakub Barták

 

Podzim

chladný  - sychravý

nudíme se - oblékáme - spíme

Velmi  sychravé období roku.

nuda                                                                      Dominik Čermák

 

Podzim

chladný - ošklivý

tulíme se- oblékáme se - učíme se

Je nejošklivějším obdobím roku.

sychravo                                                                 Martin Kulštejn

 

 

Podzim

větrno - sychravo

fouká - namrzá - usíná

Je jako paleta barev.

Chlad      
                                                                                   Jan Dlouhý

 

 

 

  

scroll to top