Záměrem výky tématu Podzim u Kocáby bylo propojit školní výuku s životem za okny školy (právě přicházející podzim s tematickým celkem českého jazyka: Metafory) a vyzkoušet si s dopomocí lektorky Květy Kruger práci s textem Slavnosti podzimní přírody dvěma "čtenářskými metodami" : Podvojný deník a Pětilístek.
Téma jsme realizovali s 9. třídou během podzimních měsíců roku 2010 v ZŠ Nový Knín.
Jana Němotová, Jana Zouchová, Květuše Krüger
Prvním úkolem žáků bylo zamyslet se a rozpomenout na první příznaky podzimu, jakými prvními znaky se toto roční období ohlašuje. Poté jsme se vypravili k nedaleké říčce Kocábě a prostřednictvím fotoaparátů zaznamenávali typické znaky podzimu a podzimní atmosféru v přírodě. Žáci se touto poměrně snadnou aktivitou připravili na náročnější úkoly, které je čekají v dalších hodinách.
V listopadu probírali žáci deváté třídy obtížnou a ne příliš populární látku - metafory. Pokusili jsme se přiblížit jim tento výrazový prostředek prostřednictvím jejich vlastní tvorby, fotografováním. Za přispění ostatních učitelů jsme vypracovali seznam podzimních metafor z poezie českých básníků. Vybrali jsme ty, pro které by žáci mohli najít fotografický výraz u Kocáby a v jejím bezprostředním okolí.
Žáci vytvořili menší skupiny. Každá skupina obdržela fotoaparát, list papíru se dvěmi metaforami a pruh lehkého igelitu.
1. úkol: Vyberte jednu ze dvou nabídnutých metafor a vytvořte pro ni ilustrativní fotografii. Může to být záběr z přírody nebo obrázek aranžvovaný, do kterého můžete zakomponovat lidi a pruh igelitu.
Na podzim lásce mráz oči utne, Říjen. Všem posílá obálku
z kuchyně ráno zavoní čaj. a v ní jednu zvláštní zprávu:
Je trochu smutné, když země se svlíká, STROMY TĚ ZVOU NA VÝSTAVU
že holky se oblíkaj.
Po splnění prvního úkolu dostali žáci druhý list papíru, na kterém byly další metafory s podzimní tematikou.
2. úkol: Vyberte z přiložené nabídky dvaceti veršů podle vlastního výběru libovolný počet metafor a pokuste se pro ně vyhledat nebo vytvořit obrázek, který vystihuje jejich obsah.
4
Co se děje? Co se děje?
List se bojí, list se chvěje.
Dáme my mu dobrou radu,
není třeba bát se pádu.
Dole čeká
země měkká.
6
K poledni, zbyl tu lístek poslední.
Zavál vítr zdola.
Do noci nebylo mu pomoci,
větev už je holá.
7
Listopad, listopad,
lísteček mi na dlaň spad.
Zlatý lístek z javora,
zima už jde do dvora.
9
Holé větve koldokola,
listí na ně kouká zdola.
10
Podzim je holič přírody.
16
Rybáři po kolena v řece
a voda míjí. Dlouhé sloupy dýmu
stoupají k nebi. Mrtvé listí plyne
a nese moři zprávu o podzimu.
Žáci se rozdělili do skupin po čtyřech. Každá skupina dostala list papíru s popisem jednoho podzimního jevu. Znovu jsme si vyjasnili, co je to metafora.
Úkolem skupin bylo pokusit se veršem nebo metaforou popsat v časovém limitu jeden podzimní jev. Po dokončení si skupina vybrala jenoho zástupce, který ostatním žákům práci skupiny představil.
.
1. počasí: mlha, vítr, déšť, chlad
3. pouštění draků
4. dozrávání plodů
PO dokončení práce jsme diskutovali o tom, co bylo těžší, jestli vytvořit metaforou nebo verš, a jak se které skupině práce podařila.
Končí léto, listy blednou, hrušky chytají zlato.
Pod stromy je moře listí.
Martin Sosna, Jakub Váňa, Pavla Kozohorská, Bára Bechová
Drak se na nás směje z výšky,
je nám zima,velká zima,
ze stromů padají šišky,
podzim není vůbec prima.
Michaela Lampírová, Aneta Fouknerová, Jan Dlouhý, Jaroslav Sosnovec
Zvířátka mají žaludy a kaštany rádi,
kdo jim je přinese, s těmi jsou kamarádi.
Jakub Barták, Martin Jochman, Kristýna Naščáková
Poté, co si žáci vyzkoušeli tvorbu metafor na podzimních tématech, dostali poslední úkol: popsat svou fotografii podzimu u Kocáby, vystihnout její atmosféru a pokusit se v popisu použít metaforu.
Podzim 1
Podzim je nejhezčí období v roce. Listí jako by zářilo.
odzim je nejsmutnější období v roce. Stromy jsou holé a třesou se mrazem. Řeka, je jako zrcadlo.
Martin
Podzim 2
Vítr houpe větvemi,
plno plodů na zemi.
Listí létá sem a tam,
listopad už mává nám.
Pavla
Podzim 3
Strom tu stojí zcela sám,
holič šmiká sem a tam.
Strom tu stojí bez parády,
holič podzim už je tady.
Barbora
Práce na tématu Podzim u Kocáby pokračovala prací s krásným textem Jiřího Andresky Čas podzimních slavností. Pracovali jsme metodou Podvojného deníku.
Před čtením ukázky jsem dala žákům úkol: "Zamyslete se nad tím, kdy pro vás začíná podzim? Podle čeho se podle vás „ohlašuje“? Žáci své myšlenky nejprve sdíleli ve dvojicích, pak ve třídě.
Text Čas podzimních slavností jsme četli po odstavcích. Při čtení měli žáci za úkol vypsat minimálně dvě citace z celého textu a následně se pokusit o jejich podrobné a konkrétní okomentování. Poněvadž byla tato práce pro žáky nová, předvedla jsem jim sama, jak bude práce vypadat. Přečetli jsme si potichu první odstavec textu, vybrala jsem jeden citát a přečetla k němu vlastní (předem připravený )komentář. Pak už pracovali žáci sami. Četli si potichu text, podtrhávali myšlenky, které je v textu zaujaly a 2 - 3 zapsali a připojili k nim komentář.
Po dočtení posledního odstavce jsem dala žákům na vybranou: "Kdo chce vědět, která podzimní slavnost je nejmilejší autorovi článku, může pokračovat ve čtení."
Ukázky práce žáků:
Doslovný citát: Slavnost úrody.
Komentář ke zvolené pasáži: Od svých dědů vím, jak je bohatá úroda na podzim. Autor má pravdu, že při sběru úrody je to hotová slavnost. Martin Sosna
Doslovný citát: Uchystal podzim slavnost nového šatu.
Komentář ke zvolené pasáži: Pod tímto textem si představuju, že zvířata mění letní srst za zimní a v lese opadávají listy a a mění se jejich barva. Martin Sosna
Doslovný citát: Právě na podzim se vyplatí chodit často ven...
Komentář ke zvolené pasáži: Zbožňuju podzimní procházky. V září a v říjnu chodím ven často, protože venku je ,,tak akorát". Barbora Bechová
Doslovný citát: Pociťujeme tísnivé ticho.
Komentář ke zvolené pasáži: Chápu to, jako že ptáci už nezpívají a že se všechno ukládá k zimnímu spánku. Pavla Kozohorská
Práci s texty a s tématem podzimu jsme obohatili ještě dvěma čtenářskými metodami: Volným psaním a Pětilístkem. . Zatímco Volné psaní žákům dělalo velké problémy, vytvoření Pětilístku zvládli.
Schéma Pětilístku:
Název (obvykle podstatné jméno). _________
Popis (jaký/á je?) _________ _________
Co dělá? __________ __________ _________
Věta o čtyřech slovech,
sloveso může chybět. ________ _________ _________ _________
Opětná formulace podstaty (synonymum). _________
Ukázky práce žáků:
Podzim
barevný - deštivý
prší - mrzne - sněží
Je hezký ale deštivý.
Usínání Jakub Barták
Podzim
chladný - sychravý
nudíme se - oblékáme - spíme
Velmi sychravé období roku.
nuda Dominik Čermák
Podzim
chladný - ošklivý
tulíme se- oblékáme se - učíme se
Je nejošklivějším obdobím roku.
sychravo Martin Kulštejn
Podzim
větrno - sychravo
fouká - namrzá - usíná
Je jako paleta barev.
Chlad
Jan Dlouhý