Město Nový Knín má bohatou středověkou tradici. S žáky 4. a 5. třídy jsem se věnovala tomuto tématu v předmětech vlastivěda a pracovní činnosti. Žáci se seznámili s podobou středověkého města - budovami, řemesly, životem. Navrhovali vlastní podobu města, vytvářeli pro něj městský znak. Středověké téma jsme obohatili i o téma rytířství.
Projekt realizovala : Kateřina Havlíčková
Ivan Bauer (odborný konzultant)
Projekt jsme začali čtením z knihy Co víme o rytířích od Renée Hollerové (První čtení s poučením, nakladatelství Thovt) příběhu "Nezapomenutelný den" a rozdáním obrázků rytířů a jejich výstroje a výzbroje. Děti jsem se snažila uvést do časů středověku prostřednictvím tématu rytíř.
Žáci pracovali ve dvojicích. Každá dvojice dostala obrázek středověkého města, ten si měly děti pozorně prohlédnout. Po 5 minutách obrázek otočily lícem dolů a pokusily se správně odpovídat na mé otázky.
Proběhla společná kontrola odpovědí a povídání o vzniku měst. K tomuto tématu jsem připojila i informace o původu jmen některých českých měst (Žďár, Hradec, Kutná hora, Nový Knín).
Pak jsem žákům rozdala do skupin obálky s 10 obrázky středověkých budov. Obrázky v obálkách byly namíchány (třeba 3 radnice, 2 kašny, žádná městská brána a pod.). Každá skupina měla za úkol získat výměnou s druhými skupinami takovou sadu budov, ze které může být vystaveno středověké město. Poté všichni žáci dostali několik dalších instrukcí: střed města tvoří městské budovy, radnice, poněkud stranou bývá brána, u potoka mlýn atd. Z ilustrací budov pak žáci na lavici sestavili středověké město.
Středověké budovy
Na základě předchozí práce si žáci vytvořili nalepováním a dokreslováním své město. Pojmenovali ho a nakreslili jeho znak.
Jelikož jsme s dětmi ve 2. pololetí 4. ročníku téma středověké město nedokončili, rozhodla jsem se pokračovat i v ročníku pátém. Úvod do tématu mi pomohla udělat Květa Kruger. Každý znak nese informace (symboly) o objektu, osobě nebo místě, pro který je vytvořený. Tomuto způsobu tvorby znaků měli žáci porozumět následující činností. Nejdříve si každý žák vytvořil svůj vlastní znak pro svou osobu (dle svého zájmu, vlastností a pod.). Poté si všechny děti vzaly svůj znak, chodily po třídě. U dvou dětí se měly zastavit, prohlédnout si jejich znak a říct několika větami, co si o něm myslí, proč spolužák zvolil nakreslené symboly a jak tyto symboly souvisí s jeho povahou. Nakonec každý žák nalepil svůj znak na barevný papír a připsal k němu svůj komentář, ve kterém vysvětlil, proč svůj znak namaloval právě tímto způsobem. Listy jsme vyvěsili ve třídě a děti si je navzájem mohly pročítat.
Práce pokračovala metodou V-CH-D (Vím, Chtěl bych vědět, Dozvěděl(a) jsem se). Do prvího sloupce na tabuli žáci zapisovali to, co už o znacích vědí, poté tvořlili otázky, týkající se znaků, na které by chtěli dostat odpovědi: Co je na znaku Nového Knína. Mají znaky i vesnice nebo jen města?
Následovala práce s textem o městském znaku Nového Knína. Žáci pracovali metodou Řízené čtení. Čtení bylo přerušováno v místech, kde se vyskytla odpověď na dětské otázky a v místech, kde děti narazili na pojem, který je něčím zaujal nebo který potřebovaly vyjasnit.
Nejprve se žáci pokusili sami vymyslet názvy středověkých řemesel a popsat činnosti, které se k nim vážou. Poté jsem jim rozdala 15 lístečků s názvy řemesel a 15 lístků s činnostmi. Děti sestavovaly správné dvojice.
Středověká řemeslaNa závěr tématu měli žáci zodpovědět 5 otázek. Každý žák pracoval sám, společně jsme ověřovali správnost odpovědí.
Děti téma velmi zaujalo.
Otázky :
1. Vysvětli, jak vznikla města, v jaké době a kdo je zakládal.
2. Jak vznikla jména měst, podle čeho město jméno dostávalo? Jak získal jméno Nový Knín?
3. Vyjmenuj 5 (nebo více) středověkých řemesel.
4. Jaké budovy a malé stavby mělo středověké město?
5. Popiš, jaký je znak města Nový Knín a co znamená.