Zpět na dětský portál
Zpět
O portálu
Pro učitele
Školy
Rodiče
pomůcky
Knihovnička

Středověké město Nový Knín - 1. stupeň


Město Nový Knín má bohatou středověkou tradici. S žáky 4. a 5. třídy jsem se věnovala tomuto tématu v předmětech vlastivěda a pracovní činnosti. Žáci se seznámili s podobou středověkého města - budovami, řemesly, životem. Navrhovali vlastní podobu města, vytvářeli pro něj městský znak. Středověké téma jsme obohatili i o téma rytířství.  

                                                                                                          

Projekt realizovala : Kateřina Havlíčková

Ivan Bauer (odborný konzultant)

Vlastivěda

Úvod - středověk

Projekt jsme začali čtením z knihy Co víme o rytířích od Renée Hollerové (První čtení s poučením, nakladatelství Thovt) příběhu "Nezapomenutelný den" a rozdáním obrázků rytířů a jejich výstroje a výzbroje. Děti jsem se snažila uvést do časů středověku prostřednictvím tématu rytíř.

Vlastivěda

Středověké město - práce s ilustrací

Žáci pracovali ve dvojicích. Každá dvojice dostala obrázek středověkého města, ten si měly děti pozorně prohlédnout. Po 5 minutách obrázek otočily lícem dolů a pokusily se správně odpovídat na mé otázky.

 

  1. Proč vylévá žena splašky z okna?
  2. Proč mají domy nad vchodem znamení?
  3. Proč má stavební kámen uprostřed díru?
  4. Proč nese žena nůši s vejci?
  5. Proč mají jen některé domy na střeše pálené tašky?
  6. Jak je chráněno město? a další

Proběhla společná kontrola odpovědí a povídání o vzniku měst. K tomuto tématu jsem připojila i informace o  původu jmen některých českých měst (Žďár, Hradec, Kutná hora, Nový Knín).

Pak  jsem žákům rozdala do skupin obálky s 10 obrázky středověkých budov.  Obrázky v obálkách byly namíchány (třeba 3 radnice, 2 kašny, žádná městská  brána a pod.). Každá skupina měla za úkol získat výměnou s druhými skupinami takovou sadu budov, ze které může být vystaveno středověké město. Poté všichni žáci dostali několik dalších instrukcí: střed města tvoří městské budovy, radnice, poněkud stranou bývá brána, u potoka mlýn atd. Z ilustrací budov pak žáci na lavici sestavili středověké město.

 

 

Středověké město
Středověké město
Středověké budovy
Vlastivěda

Středověké město a jeho znak

 Na základě předchozí práce si žáci vytvořili nalepováním a dokreslováním své  město. Pojmenovali ho a nakreslili jeho znak.

Řád hadů
Řád hadů
Černý orel
Černý orel
Trojský had
Trojský had
Tři  sestry
Tři sestry
Vlastivěda, pracovní činnosti

Městský znak Nového Knína - práce s textem

Jelikož jsme s dětmi ve 2. pololetí 4. ročníku téma středověké město nedokončili, rozhodla jsem se pokračovat i v ročníku pátém. Úvod do tématu mi pomohla udělat Květa Kruger. Každý znak nese informace (symboly) o  objektu, osobě nebo místě, pro který je vytvořený. Tomuto způsobu tvorby znaků měli žáci porozumět následující činností. Nejdříve si každý žák vytvořil svůj vlastní znak pro svou osobu (dle svého zájmu, vlastností a pod.). Poté si všechny děti vzaly svůj znak, chodily po třídě. U dvou dětí se měly zastavit, prohlédnout si jejich znak a říct několika větami, co si o něm myslí, proč spolužák zvolil nakreslené symboly a jak tyto symboly souvisí s jeho povahou. Nakonec každý žák nalepil svůj znak na barevný papír a připsal k němu svůj komentář, ve kterém vysvětlil, proč svůj znak namaloval právě tímto způsobem. Listy jsme vyvěsili ve třídě a děti si je navzájem mohly pročítat.

Práce pokračovala metodou V-CH-D (Vím, Chtěl bych vědět, Dozvěděl(a) jsem se). Do prvího sloupce na tabuli žáci zapisovali to, co už o znacích vědí, poté tvořlili otázky, týkající se znaků, na které by chtěli dostat odpovědi: Co je na znaku Nového Knína. Mají znaky i vesnice nebo jen města?

Následovala práce s textem o městském znaku Nového Knína. Žáci pracovali metodou Řízené čtení. Čtení bylo přerušováno v místech, kde se vyskytla  odpověď na dětské otázky a v místech, kde děti narazili na pojem, který je něčím zaujal nebo který potřebovaly vyjasnit.

 

Městský znak Nového Knína 
Každé město má náměstí, radnici a kostel, některé se může pochlubit krásnými měšťanskými domy, bránou, kašnou, nebo dokonce hradbami. Některá města jsou malá, jiná rozlehlá, některá mají slavnou minulost, jiná proslavil významný rodák – šlechtic, bojovník nebo spisovatel. Všechna mají svůj znak.
Městský znak není jen tak ledajaký obrázek, který mohl navrhnout a vymalovat kdokoliv. Městský znak má přísná pravidla. Jaká? Není dovoleno použít více než čtyři základní barvy – červenou, modrou, černou, zelenou a dvě barvy kovové, které znázorňují zlato a stříbro – bílou a žlutou. Ani s obrázky a symboly to není jednoduché. Lva mohlo mít ve znamení pouze město, kterému to povolil král. Ten, kdo si chtěl dát do znaku orla, musel ho vyobrazit se dvěma hlavami, zatímco orlice musela mít hlavu jednu, ale její křídla měla být rozepjatá.
Přesto, že byla pravidla heraldiky přísná, vznikala městská znamení, na které je radost pohledět. Nejčastěji jsou na nich vidět kříže nebo zvířata, která vynikají silou a bojovností - lev, orel, medvěd, pes. Častá jsou i zvířata bájná – draci, saně a jednorožci. Mnoho měst má ve znaku věže, hradby a zbraně, jsou ale i města taková, která dala přednost jemnějším symbolům - růžím, liliím, lípám a jabloním. Někde můžeme na znacích uvidět i nebeská znamení slunce, hvězd a měsíce.
Jako projev zvláštní přízně udělil někdy panovník městu povolení znak vylepšit, aby vypadal honosněji a důstojněji. Tak si Staré město pražské mohlo přidat ke dvěma stávajícím věžím ještě třetí, Plzeň vyobrazit na svém znaku kromě velblouda a chrta ještě dva papežské klíče nebo Poděbrady změnit stříbrné hradby a věže na zlaté. 
Město Nový Knín bylo městem královským s výsadními právy a nemalým významem. Vždyť odtud plynulo královskému dvoru velké bohatství v podobě zlatého písku a zlatých valounů.
Není tedy divu, že na jeho znaku jsou vyobrazeny královské symboly: český lev a královský plášť zvaný hermelín. Časem bylo dokonce Knínským povoleno svůj znak vylepšit a přizdobit ho další okrasou, černým perem. Dnes už význam města Knína není takový jako býval. Zlaté písky jsou vybrány a zlaté žíly vytěženy. Znak ale stále připomíná jeho slavnou minulost.

 

 

Květa pokládá dětem otázky o městském znaku
Květa pokládá dětem otázky o městském znaku
Znaky, které žáky charakterizují
Znaky, které žáky charakterizují
Znak města Nový Knín
Znak města Nový Knín
Vlastivěda

Středověká řemesla

Nejprve se žáci pokusili sami vymyslet  názvy středověkých řemesel a popsat činnosti, které se k nim vážou. Poté jsem jim rozdala 15 lístečků s názvy řemesel a 15 lístků s činnostmi. Děti sestavovaly správné dvojice.

Středověká řemesla
Vlastivěda

Zakončení tématu

Na závěr tématu měli žáci zodpovědět 5 otázek. Každý žák pracoval sám, společně jsme ověřovali správnost odpovědí.

 Děti téma velmi zaujalo.

Otázky :

1. Vysvětli, jak vznikla města, v jaké době a kdo je zakládal.
2. Jak vznikla jména měst, podle čeho město jméno dostávalo? Jak získal jméno Nový Knín?
3. Vyjmenuj 5 (nebo více) středověkých řemesel.
4. Jaké budovy a malé stavby mělo středověké město?
5. Popiš, jaký je znak města Nový Knín a co znamená.

scroll to top