Zpět na dětský portál
Zpět
O portálu
Pro učitele
Školy
Rodiče
pomůcky
Knihovnička

Stromy kolem nás

Ročníky: 2. ročník, 4. ročník

V 1. ročníku  v tématu "Stromy" žáci poznávali stromy, které rostou v okolí naší školy. Cílem tématu "Stromy kolem nás" bylo v 2. ročníku získané vědomosti znovu oživit a pozorováním okolní přírody u žáků prohloubit kladný postoj k místu, kde žíjí. Tématu jsem chtěla využít k rozvíjení znalostí, dovedností i spolupráce v spojených hodinách se 4. ročníkem.

Přírodověda

Soužití

 

Stromy se v lecčems podobají lidem. Rostou, stárnou, umírají, dýchají, rozmnožují se...  Žijí pospolu i samotářsky, vytvářejí splečenství jednoho druhu i sekupení barevná a rozmanitá.
Učení o stromech jsme otevřeli tímto tématem a propojili tak dvě oblasti, kterými se právě ve škole žáci obou tříd zabývají: téma soužití lidí a učení o stromech.
Na interaktivní tabuli jsme promítali fotografie stromů v nejrůznějších variantách sekupení: skupina bříz, pár starých lip, hustý smrkový les, osamocená hrušeň, hájek... Děti, nejprve každé samo, poté sdílením v malé skupině pojmenovávaly asociace (přirovnání ze života lidí), které jim fotografie evokují: veselá dvojčata; kamarádi, kteří se objímají; pouť; člověk, který žije samotářským životem; maminka s tatínkem si hraje s dětmi; vojáci; lidé ve frontě; baletky; rodina.
Fotografie, které děti viděly na tabuli, jsme vytiskli. Každý žák si mohl vybrat jednu až dvě podle vlastníhi výběru. Jeho úkolem bylo zformulovat přirovnání do věty a odpovědět tak na otázku: Co ti obrázek připomíná? Větu pak děti zapsaly na druhou stranu listu fotografie.
Po splnění úkolu jsme promítli na tabuli poslední fotografii - soužití borovice s habrem. Obrázek jsme doprovodili příběhem nazvaným Souboj nad Vltavou, který se udál ve stráni nedaleko  Dublovic. Dramatická situace nabízela práci s textem s předvídáním. Děti ve dvojici měly za úkol předvídat konec příběhu, ve kterém se jeden ze stromů snaží odstranit druhý strom a získat prostor pro růst a více vláhy ze suché skalnaté země. Děti dostaly za úkol v malých skupinách nejen předvídat rozuzlení příběhu, ale také svou domněnku zdůvodnit.
Závěr hodiny  o soužití stromů jsme zakončili fotografií - rozuzlením příběhu Souboj nad Vltavou.

 

Mlčenlivý souboj nad Vltavou

Šplhali jsme po příkré stráni nad Vltavou, pod námi hluboko řeka, kolem skalky, malá suťová pole, borovice, břízky a habry. Právě jsme si chtěli trochu odpočinout, když tu Martin ukázal na skupinku stromů před námi. Zůstali jsme nevěřícně stát.O místo na kamenité stráni tu doslova bojovaly dva stromy. Vysoká stará borovice a malý podsaditý habr.  Větve habru připomínaly tělo mohutného hada. Jedna z nich směřovala přímo k borovici, těsně před ní se rozdvojila a sevřela její kmen dva metry nad zemí. Rok po roce se habr víc a víc zarýval do kmene bezbranného stromu. Borovice byla ve velkém nebezpečí, že ji toto  smrtelné sevření zahubí. Nikdy jsme nic podobného na vlastní oči neviděli. Nemohli jsme se zbavit pocitu, že habr ví, co dělá. Ví, jak se zbavit stromů ve své blízkosti, které mu ubírají světlo a vláhu na vyprahlé, vysušené zemi. Samozřejmě jsme nemohli čekat na výsledek souboje, a tak jsem si  řekli, že se sem po roce vrátíme. Uplynuly roky dva, když jsme se na stráň vypravili znovu. Tušili jsme, co uvidíme. Buď souboj dvou stromů ještě stále pokračuje nebo borovice sevření podlehla.

 

Čekalo nás milé překvapení. Pevné sevření nevydržel habr. Jeho větev rozdělená do vidlice praskla a ležela ztrouchnivělá na zemi u paty borovice. Ta tu stála s větvemi skloněnými nad tichou hladinou široké řeky. Jen hluboká rýha v jejím kmeni byla svědectvím  nelítostného  souboje na život a na smrt.

 

 

Obrázek mi připomíná pouť.
Obrázek mi připomíná pouť.
Obrázek mi připomíná rodinu.
Obrázek mi připomíná rodinu.
Stromy jsou jako baletky v divadle.
Stromy jsou jako baletky v divadle.
...člověka, který žije v přírodě a je šťastný a nic mu nechybí.
...člověka, který žije v přírodě a je šťastný a nic mu nechybí.
...maminku a tatínka, jak si hrajou s dětmi.
...maminku a tatínka, jak si hrajou s dětmi.
Připomíná mi to druhou světovou válku.
Připomíná mi to druhou světovou válku.
Obrázek mi připomíná dvojčata.
Obrázek mi připomíná dvojčata.
Vojna
Vojna
...jak lidi stojeji ve frontě.
...jak lidi stojeji ve frontě.
Dva lidi u kapličky.
Dva lidi u kapličky.
Připomíná mi to město.
Připomíná mi to město.
Dva lidé přišli své rodině vyměnit kytici nebo svíčku.
Dva lidé přišli své rodině vyměnit kytici nebo svíčku.
Mlčenlivý souboj nad Vltavou
Mlčenlivý souboj nad Vltavou
Prvouka, Přírodověda

Vycházka

Po úvodní motivační hodině jsem v následující hodině zařadila práci na portálu, kde si žáci připomněli činnosti, které dělali k tématu stromy v první třídě a vyprávěli svým spolužákům ze 4. třídy, co si zapamatovali. Poté následovala přírodovědná vycházka do okolí školy. Žáky jsem rozdělila do trojic (jeden žák ze čtvrté třídy a dva žáci ze druhé třídy) a do každé skupiny jsem rozdala balíček karet s obrázky stromů. Podle kartiček, které nám posloužily jako malý atlas stromů, pak děti z druhé třídy rozeznávaly jednotlivé stromy, jejich starší spolužáci kontrolovali správné provedení úkolu. Vycházka se všem líbila a kladně hodnotím i spolupráci v jednotlivých týmech.

prvouka

Poznávačka

 V hodině prvouky ve druhé třídě jsem se žáky ověříla metodu předvídání. Děti si měli samy odhadnout, kolik si myslí, že poznají stromů, až uvidí sadu obrázků. Svůj odhad napsaly na lístek. Poté následovala práce ve dvojicích, kdy nejprve jeden žák ukazoval druhému karty s obrázky stromů a dělal čárky při správné odpovědi. Následně si žáci ve dvojici role vyměnili. Po skončení této činnosti porovnali skutečnost se svým vlastním odhadem a pokusili se zhodnotit, zda svoje schopnosti odhadli správně, či zda se podcenili nebo přecenili.

myslím, že poznám
myslím, že poznám
myslím, že poznám a poznal jsem
myslím, že poznám a poznal jsem
myslím, že poznám  DUB
myslím, že poznám DUB
myslím, že poznám
myslím, že poznám
tak se připravíme
tak se připravíme
hádej, jaký strom je na obrázku
hádej, jaký strom je na obrázku
tak další
tak další
zkoušíme se
zkoušíme se
to je zábava
to je zábava
to mě baví
to mě baví
výtvarná výchova

Skupinová práce

Téma "Stromy kolem nás" jsme uzavřeli při skupinové práci ve výtvarné výchově.  Žáci 4. a 5. třídy vytvořili zdařílé koláže stromů, které se staly součástí podzimní výzdoby chodby naší školy.

pracujeme ve skupinách
pracujeme ve skupinách
 javor 5. třídy
javor 5. třídy
 ještě pár listů přilepíme
ještě pár listů přilepíme
dub 5. třídy
dub 5. třídy
činnost nás baví
činnost nás baví
lípa 4. třídy
lípa 4. třídy
to se nám povedlo
to se nám povedlo
přistižen při činu
přistižen při činu
poradili jsme si i bez listů
poradili jsme si i bez listů
kaštan jírovec 5. třídy
kaštan jírovec 5. třídy
scroll to top