Cílové zaměření
Porozumět okolnostem a příčinám, které předcházely událostem 17. listopadu 1989, hospodářským, společenským a politickým rozdílům mezi dvěma bloky evropských států.
Doporučený věk 8 – 15 let
Obsah a charakter aktivit
Žáci zpracovávají informace o klíčových faktech a charakteristických rysech dvou společenských systémů: třídí je, přiřazují, vyvozují, rozlišují podstatné od okrajových. Využívají k řešení úlohy své předchozí znalosti nebo odhadují významy z kontextů. Součástí učebních aktivit je i práce s grafickými organizéry: Vennův diagram a Terč.
Pomůcky
sada obrazových a textových karet obsahujících charakteristické rysy dvou společenských systémů a) sada kartiček velikosti 3 x 5cm pro práci ve dvojicích (individuální práci) b) sada karet ve formátu A5 pro práci s celou třídou
grafické organizéry: Vennův diagram; Terč
Autoři příspěvku
Kolektiv autorů MAP Sedlčansko
Žáci sedí v kruhu, uprostřed na zemi je vymodelovaný z provázku (šátků, špejlí ...) symbolický předěl mezi východním a západním blokem evropských států. Obě poloviny se označí písmeny V a Z (cedulkami s nápisem výchovní blok, západní blok). Učitel rozdá žákům karty s popisy charakteristických rysů dvou různých společenských uspořádání (totalitní x demokratické a tržní). Podle počtu žáků může mít někdo karty dvě nebo naopak dva žáci obdrží kartu jednu, se kterou pracují společně.
První žák přečte nahlas charakteristiku na své kartě, promyslí, do kterého bloku přináleží a umístí ji. Připojí krátké vysvětlení, proč se domnívá, že patří do tohoto území. Ostatní žáci se mohou k umístění vyjádřit. Pokračuje druhý žák a následně další, dokud nejsou umístěny na zemi všechny charakteristiky.
Sada karet je vyhotovena tak, aby obsahovala jak jednoznačné informace, tak informace, o kterých je třeba více přemýšlet a případně je i diskutovat se třídou. V sadě jsou také informace společné oběma blokům.
Případné chyby v rozmístění učitel v průběhu aktivity nekomentuje. Po rozmístění všech karet oznámí počet chybných umístění a nechá na žácích, aby se pokusili chyby nalézt. Po chvíli aktivitu ukončí a vyjasní případné nepřesnosti.
Obměna
Žáci pracují podobným způsobem ve dvojicích se sadou karet menších rozměrů.
Žáci sedí v kruhu, uprostřed vymodelují z provázků (šátků, špejlí...) 2 soustředné kruhy. Kolem kruhů umístí karty s informacemi východního bloku. Úkolem třídy je dohodnout a umístit do vnitřního kruhu klíčové (nejtypičtější, nejdůležitější) znaky socialistického bloku, do vnějšího kruhu znaky menšího významu.
Po skončení učitel upřesní, případně upraví rozmístění informací.
Obměna
Žáci pracují podobným způsobem s grafickým organizérem Terč a sadou karet menších rozměrů ve dvojicích.
Žáci pracují s grafickým organizérem Vennův diagram a sadou kartiček menších rozměrů ve dvojicích nebo individuálně. Kartičky vkládají do cschématu tak, aby v vprůniku dvou kruhů byly umístěny informace charakteristické pro oba bloky, ve výsečích znaky jednoho každého společenského systému.
Ukázky grafických schémat Vennův diagram a Terč.
Téma Rozdělená Evropa se dá následně ještě doplnit aktivitou, která rozvíjí dovednost zformulovat svůj názor, sdílet ho s ostatními, posoudit, do jaké míry se můj názor shoduje/neshoduje s názory spolužáků.
Žáci obdrží seznam deseti charakteristických znaků období socializmu. Každý žák zakroužkuje tři znaky, které by byly pro něj osobně nepříjemné, kdyby v tomto období žil, které by si přál změnit. Žáci se poté rozdělí do dvou skupin a ve skupinách o vybraných znacích diskutují. Mají za úkol vybrat několik, na kterých se skupina shodne. Učitel do diskuzí nezasahuje. Následuje sdílení v rámci dvou skupin. Učitel zapisuje znaky, které vybraly obě skupiny na tabuli. Znaky, na kterých mezi žáky nepanuje shoda, jsou předloženy k další diskuzi. Žáci se snaží podpořit své názory na závažnost toho kterého znaku argumenty.
Závěrečná aktivita je zaměřená na reflexi předchozích diskuzí, ve kterých žáci uplatňovali své názory. Učitel vede žáky k porozumění tomu, v jakých situacích si člověk vytváří názor opřený o vlastní zkušenost a vlastní pocity, kdy je třeba si názor na věc, situaci nebo událost vytvářet na základě dobrých a pravdivých informací, jak důležité je naslouchat druhým, vnímat jejich argumenty, případně se názory druhých obohatit a své názory korigovat.
Karty charakteristických rysů zemí východního a západního bloku.pdf
Kartičky charakteristických rysů zemí východního a západního bloku.pdf