Zpět na dětský portál
Zpět
O portálu
Pro učitele
Školy
Rodiče
pomůcky
Knihovnička

Úvod


 

 

Cíle a výstupy

Cíle oborové
 

Vybavit žáky základními vědomostmi o charakteristických rysech literárního žánru pověst

Rozšířit jejich povědomí o místních/regionálních pověstech

Rozvíjet prostřednictvím místních pověstí a příběhů hlubší vztah k místům okolí školy, místnímu regionu

 

Příklady výstupů
 

  • Žák v předloženém textu rozezná charakteristické znaky literárního žánru pověst, umí porovnat znaky pověstí se znaky jiných literárních žánrů
  • Žák vyhotoví rozbor/analýzu jedné pověsti po obsahové a formální stránce (k jakému místu se pověst váže, kdo je autorem pověsti, co je obsahem/klíčovou zápletkou, jaké charakteristické rysy žánru tato pověst má, jakými stylistickými prvky dosahuje autor zážitek z četby, podobnosti/porovnání s dalšími pověstmi regionu, širšího regionu
  • Žák umí vyhledat na regionální mapě místa regionálních pověstí, případně vytvořit mapové schéma umístění pověstí regionu
  • Žák dokáže převyprávět/jinak ztvárnit jednu pověst z místa svého bydliště nebo nejbližšího okolí

 

 

Cíle zaměřené na všestranný rozvoj osobnosti žáka (kompetenční cíle)

 

Prostřednictvím výukových metod a forem práce rozvíjet u žáků obecné dovednosti pro život, kterým výukové téma pověsti dává přirozenou šanci k rozvoji:

 

  • Obohacovat slovní zásobu žáků o archaické výrazy; rozvíjet dovednost vyhledávat jejich významy, vyvozovat je z kontextu
  • Odlišit v textech fakta od fikce (reálné události od smyšlených)
  • Určovat časovou posloupnost děje s dopomocí sady ilustrací nebo klíčových slov
  • Shrnovat text nebo jeho části, vyhledávat klíčová slova, události, vymyslet výstižný název pověsti
  • Převyprávět pověst vlastními slovy s oporou o ilustrace, osnovu (zhotovit osnovu  pro vyprávění)
  • Klást otázky na text, odpovídat na otázky k textu
  • Porovnávat zpracování pověstí různých autorů (autorův styl a formu)
  • Porovnávat texty různých druhů a žánrů
  • Rozvíjet rétorické dovednosti, neverbální komunikaci prostřednictvím scénického čtení (listování)
  • Aplikovat příběhy/situace z pověstí, které končí mravním ponaučením, na běžné životní situace; porovnávat osobní způsoby chování a jednání s jednáním postav pověstí
  • V osobní odezvě na text se učit nahlížet a přijímat různost pohledů  na děje a situace, sdílet osobní zkušenosti, pocity...
  • Rozvíjet tvořivé schopnosti, „hrát si s prvky pověstí“ (slovy, větami, jmény, obrazy...), propojovat je, přetvářet, nahrazovat, kombinovat,  uvolňovat fantazii, vytvářet představy/asociace
  • Tvůrčí psaní: domýšlet/dotvářet chybějící slova, věty, odstavce, začátky pověsti, pokračování dějů, závěry; rozvíjet postupnými kroky stručný zápis pověsti v bohatěji rozvinutý text
     

Přesahy tématu do jiných vzdělávacích oblastí a předmětů

ICT
Čj, gramatika
Zeměpis
Hv
Vv
Dramatika a tvořivá dramatika
 


Výstupy, hodnocení výsledků učení, formativní hodnocení

 

  • Zapojit žáky do diskuze o cílech výukového tématu (případně jim umožnit výběr cílů nebo nastavení vlastních dílčích cílů)
  • Sdílet s žáky výběr aktivit, které budou do výuky začleněny vzhledem k nastaveným cílům; sdílet s žáky výstupy/výsledky učení a kritéria, podle nichž  získají důkazy o úspěšnosti splnění úkolů
  • Poskytovat hodnoticí zpětnou vazbu (od učitele i vzájemnou); umět ji využít pro porozumění vlastnímu učení

 

Charakteristika a stručný popis výukových aktivit

scroll to top