Zpět na dětský portál
Zpět
O portálu
Pro učitele
Školy
Rodiče
pomůcky
Knihovnička

Voda

 

 

Většinou při mých lektorských návštěvách se snažím přizpůsobit téma třídě mateřské školky. Tentokrát v konkrétní školce bylo celoroční téma Voda. Tradičně jsem začala motivací připravenou z obrázků z knížek, vysvětlením koloběhu vody v přírodě, s dětmi jsme diskutovali k čemu nám slouží voda, jak jsme na ní závislí a jak bychom měli i o vodu pečovat. Jaké podoby voda má.

 

 

Diana Pinkasová, výtvarnice, učitelka ZUŠ Sedlčany

VYŠÍVACÍ KARTY - procvičování základního předního stehu

Potřeby k 1.dílně: kartonové perforované karty, zbytky vln

 

Začali jsme pracovat s připravenými perforovanými kartami a tentokrát napodobovali pohyb vln vody.

 

 

 

VYŠÍVANÉ OBRÁZKY

Potřeby k dílně: kartonové čtverce, velké hřebíky, zbytky vln, pastelky

 

Poté děti měly za úkol ztvárnit svoji představu o vodě, jak vypadá voda, kdo tam žije, jak to vypadá pod hladinou. Opět každé dítě mělo svojí vlastní představu, kterou vyjádřili kresbou vlnou na papírový čtverec. To je naším hlavním záměrem. Nechat děti se vyjádřit podle svého.

 

 

JEDNODUCHÉ RYBY

Potřeby k dílně: punčochové podkolenky různých barev, duté vlákno https://www.brotex.cz/p/2821/dute-vlakno-striz-1000g, zbytky vln, fixy na textil, zbytky látek, nůžky, jehla, nit

 

Po kartách většinou zařazuji šití struktury na plochu. Tady jsem zvolila tvorbu jednoduchého trojrozměrného předmětu, protože skupina zahrnovala děti od 2 let do 6 let. Usoudila jsem, že podobné šití na látku by je asi nebavila, ztratili by motivaci. Proto jsem vybrala vytvoření jednoduché ryby. Jako materiál jsem použila punčochové podkolenky různých barev, které jsme vycpaly do požadované velikosti a tvaru dutým vláknem. Z některých rybek vyšly štíhlí úhoři, jiné se staly sumci, nebo kapříky. Na konci se jednoduše zavážou vlnou kousek od konce a vznikne nám ocásek rybky. Menší děti si je pomalovali textilními fixami, větší si vystříhali barevné šupiny z různobarevných vzorovaných látek, které ještě přišívali.

 

 

VODA

Potřeby k dílně: velký kus bleděmodré látky, zbytky jednobarevných, vzorovaných látek laděných do modra, nůžky, jehla, nit

 

Další hodinu jsme tvořili ve skupině vodu pro naše rybičky, pro někoho to byl potok, pro někoho řeka, pro nějakou velrybu jsme si představovali moře, oceán. Vystříhali jsme si opět z různých látek velké vlny, menší vlnky. Ty nejmenší jsme naznačili pouze kresbou-výšivkou. Ráda uplatňuji ve své praxi skupinovou práci. Okamžitě poznáte dominantní jedince a děti, které naopak mají problém se sebeprosazením. Lehce můžete korigovat tyto povahové rozlišnosti.

 

Po našití vlnek se můžete vrátit k látkové „vodě“ i později a vyšívat různé vodní rostliny, živočichy. Fantazii se meze nekladou. Nechte dílo vést děti, pouze někdy je musíme popostrčit, občas jsou příliš brzy se vším hotovy.

DRÁTĚNÉ FIGURKY

Potřeby k dílně: hliníkový drát (lehce ohybatelný) seženete v prodejnách Břenda na váhu, štípačky, zbytky látek, nůžky, zbytky vlny nebo provázku

 

Poté jsem téma vody použila ve vztahu člověka k vodě. Co děti dělají u vody? V létě se rádi koupeme, někdo rád se vozí ve člunu, potápí se, někdo rád rybaří. V zimě se na ledě rádi kloužeme, bruslíme, hrajeme hokej. Proto jako další úkol jsem zvolila tvorbu jednoduchých figurek z drátu. Doporučuji nejdříve nastříhat delší úseky drátu (přibližně 50cm), ukázat jim postup. Začínám od hlavy v půlce délky drátu. Po vytvarování hlavy, kterou ukončím 2-3 zakroucením, pokračuji z každého konce-vymodelováním rukou, z kterých pokračuji na tělo a nohy. Zbytek obtočím kolem těla. Doporučuji pracovat vestoje kvůli bezpečnosti práce. Jednoduchým figurkám vyrobíme jednoduché oblečení. Nastříhají obdélníky, čtverce, lichoběžník na sukni apod., které děti nešijí ale k figurce jednoduše přidělají obtočením vlnou, provázkem. Opět vzniká komplex jednotlivostí, s kterými si děti později mohou hrát-vzniká nová hra pro děti. To, že si děti vyrobí hračku samy, je nedostižitelné. Hračku mohou neustále předělávat, zdokonalovat, rozšiřovat. Děti si takové hračky více váží, podílely se na výrobě. Děti získávají víru v sebe a své schopnosti. Je dobré nezahltit je časově. Radši pracovat kratší dobu ale vést postupně k pečlivosti. Rozvíjíme trpělivost, která stále více chybí při zkoušce zralosti dítěte při nástupu do školy.

 


 

 

KRAJINA SAHARY

Potřeby k dílně: dno krabice- velikost podle vás, staré noviny(velké množství), taposa, žlutá malířská lepenka, velké ploché štětce, balicí papír

 

V dalším bloku jsme s dětmi mluvily o tom, že jsou na světě místa, kde skoro není voda. Mluvili jsme o Sahaře, o oázách, jak tam lidé žijí, a jak získávají vodu z velké hloubky…. Vytvořili jsme si samy takový vzorek Sahary technikou kašírky. Mluvily jsme o pohybu písku a neustále se měnící krajině. Kašírka je technika vhodná pro jakoukoliv věkovou skupinu. Je potřeba žlutá malířská lepenka a hodně novin. Noviny se mačkají a vrství se na papírovou podložku (nejlépe z nějaké větší krabice), kopečky se přelepí žlutou malířskou lepenkou. Potom se pokládá savý (nejlépe balicí) papír přes sebe, namočený v tapose, lepidlu na tapety. Děti přeměnili drátěné figurky v Beduíny a hráli si dál.

 

 

TUČŇÁCI

Potřeby k dílně: režná látka IKEA –Bomull http://www.ikea.com/cz/cs/catalog/products/51725112/ ( cenově výhodné); textilní fixy, nůžky, jehla, nit, duté vlákno https://www.brotex.cz/p/2821/dute-vlakno-striz-1000g,

 

Poslední dílna byla zaměřena na živočichy, kteří žijí ve zmrzlé krajině, na ledovci. Děti si vybraly tučňáka. Prohlédli jsme si je v encyklopedii, přečetli jsme si o nich a mohli jsme začít po krátké společné rozmluvě. Měla jsem připravené přeložené, dvojité obdélníky přibližně 20x15cm. Máme děti k tomu, aby si nakreslili tučňáka, co největšího. Malé věci se začátečníkům špatně šijí. Po oboustranné kresbě, kresbu otočíme dovnitř, našpendlíme, označíme 5 cm na otvor, kudy budeme tučňáka vycpávat. A můžeme začít šít. Navlékneme kovovou jehlu, na konci dvojité nitě se učíme dvojitý uzlík. Šijeme po obvodu přibližně 0,5- 0,7cm od okraje. Po ušití nastřihneme kolmo na okraj po celé délce švu, je to proto, aby se výrobek lépe vycpával a nedělaly se sklady.

 

Po ušití tučňáka otočíme lícem nahoru. Vycpeme zvířátko dutým vláknem. A pomůžeme dětem připravením švu k uzavření hračky. Děti zašijí šev a tučňák se už může stát mazlíčkem, oblíbeným plyšákem dítěte.


 

 

 

scroll to top