Zpět na dětský portál
Zpět
O portálu
Pro učitele
Školy
Rodiče
pomůcky
Knihovnička

Hry, zážitková pedagogika


Hry s přírodninami

Prostředí lesa skýtá pro dětí množství nevšedních zážitků, je jen třeba naučit se být vnímavý a umět se dívat. Aktivity zaměřené na rozmanité tvary a vlastnosti přírodnin tomu napomáhají. Dříve, nežli budou děti hrát hry zaměřené na přírodniny a jejich vlastnosti, může učitel s dětmi  procházet částí lesa a společně s dětmi hledat výrazy pro pojmenování toho, co kolem sebe vidí, čeho se mohou dotknout, přivonět. naskýtá se bohatá škála výrazů běžných i mimo les: vysoký, dlouhý, špičatý, dřevěný, hladký, mokrý, černý, hezký, jedlý..., ale i velice zvláštní výrazy, které v prostředí mimo les bežné nejsou: ztrouchnivělý, mazlavý, drsný, nebezpečný, porostlý, strašidelný, jedovatý...

 

 

TŘI SEZNAMY
Děti se rozdělí na tři skupiny. Jeden je zapisovatelem. Skupiny pomalu procházejí lesem a hledají pojmenování pro objekty, které kolem sebe vidí. Vlastnosti přírodnin si skupiny zapisují pod sebe na papír. Po vymezené době se děti sejdou u učitele. První skupina čte své zapsané vlastnosti. Pokud tutéž vlastnost mají zapsanou i ostatní dvě skupiny, všichni si k ní zapíší jeden bod, pokud ji mají zapsanou jen dvě skupiny, zapíší si k ní dva body, jestliže je jen v jednom seznamu, skupina získává 3 body.  Body v  seznamech se nakonec  sečtou a určí se vítěz.
 
 
OPAKY

 

Hry pro pět smyslů

Aktivity, které zapojují i jiné smysly nežli zrak jsou většinou pro děti zajímavé samy o sobě, nemusí být nutně organizovány jako herní. Průběžně si učitel s žáky o jejich smyslových zážitcích povídá, hledá s nimi odpovědi na to, co způsobuje příjemný nebo nepříjemný hmatový zážitek, co specifický pach zkoumané přírodniny, kdo nebo co vydává zvuk, který v lese  zaslechly. Děti porovnávají dvě nebo a více přírodnin, sdílejí své smyslové zážitky mezi sebou nevzájem, zjišťují, že to, co je jednomu příjemné je jinému příjemné méně nebo vůbec.


 

KELÍMKY

pomůcky: kelímky

Hra je zaměřena na čich - vůně a pachy země: lesní půda, písek, zemina z prašné suché cesty, ze záhonu...; přírodnin: mech, houba, borová kůra nebo šiška, rozdrcené jehličky jehličnatých stromů, listy stromů, květy, dřevo (syrové, suché, ztrouchnivělé), plody...
 

Děti naplní přírodninami kelímky. Při hře mají zavázané oči nebo jen oči zavřené ( doporučujeme s každým zvlášť dohodnout, zda dokáže nepodvádět a po celou dobu hry oči neotevřít).
Hry mohou  mít několik podob:
a) Děti se předem seznámí se třemi až pěti  přírodninami, které budou poznávat čichem 
b) Dětí mají určit čichem přírodninu, o které ví jen přibližnou informaci, např. Pochází z lesa; Jje k jídlu; je částí stromu...
c) Děti naplní jednou přírodninou dva  kelímky, čichem pak hledají dvojčata
d) Mezi přírodninami v kelímcích děti vybírají tu, která je jim nejpříjemnější, porovnávají své zážitky libosti s ostatními, popíší proč je jim vůně příjemná nebo nepříjemná, co jim připomíná...

 

LES VŠEMI SMYSLY

pomůcky: šátky, kartony, nůžky

Děti se rozdělí do skupin po třech. Každá skupina najde jednu přírodninu, kterou je možné prozkoumat třemi smysly: jedlá houba (hmatem, čichem, chutí), mech: čichem, hmatem zrakem (maličký detail v okénku vyřízlém v kartonu), klacík: zvukem, zrakem (detail), hmatem...
Polovina skupin si připraví stanovište se svou  přírodninou a třemi šátky, druhá polovina skupin obchází stanoviště a snaží se u každého určit přírodninu co nejvíce smysly. Každý člen skupiny si předem vybere, kterým smyslem bude objekt poznávat. Za každé správné určení přírodniny získává skupina bod - přírodní žeton.

 
 

Hry, pro které je dobré míti (kromě znalostí ) i Filipa

LESNÍ ABECEDA

pomůcky: fotoaparáty (tablety, mobily)

Děti pracují ve dvojici nebo malé skupině. ve vymezeném území vyhledávají a fotografují objekty začínající písmeny abecedy. Úkolem je nalézt co největší počet objektů, které začínají písmeny naší abecedy A,B,C,D...
Následně je možné vyhotovit jednu společnou abecedu, vybrat po jednom obrázku z fotografií všech skupin a tuto lesní abecedu nabídnout žákům první třídy.
Obměna
Z fotografií se vytvoří pomůcka pro děti prvních tříd. Ke každému písmenu abecedy děti nafotí (pokud je to možné) více lesních přírodnin. S obrázky pak prvňáčci pracují tak, že  obrázky rozložené na podlaze přesouvají k odpovídajícím aktuálně probíraným písmenům, např. J – jehličí, jedlička, jahoda, jasan, K - kůra, kamínek, kořen, S - smrk, slimák, suchá tráva
 
LESNÍ AKROSTICH


Žáci pracují ve dvojicích nebo malých skupinách. Pohybují se ve vymezeném lesním území.  Úkolem je vymyslet a zformulovat do vět informace o lese, poznatky a vjemy, které jsou v lokalitě zastoupeny. Věty musí začínat jednotlivými písmeny abecedy. Hra je časově omezená. Vítězí ten, kdo má nejmenší počet písmen nepodložených smysluplnou větou.

Příklad
A – Až opadá listí z dubu. (dub, pohádka J. Wericha)
B – Borovice má nečervenalou kůru.
C – Co neznáš, nesbírej! (muchomůrka zelená)
A
A
B
B

Hry ve třídě i venku

HRA NA KLUTURNÍ LES A PRALES
 
Kulturní les: Žáci jsou semenáčky stromů, vysázíme je v pravidelném sponu, kolem jednoho metru a necháme je coby semenáčky čupět. Stromečky jsou stejnověké, rostou zároveň, stoupnou si a lesník vybírá negativním výběrem a odstraňuje z lesa ty nejmenší, ty blízko sebe… Les zestárne a žáci rozpaží ruce, lesník provádí pozitivní výběr a dělá místo těm nejurostlejším stromům s nejlépe tvarovanou korunou.
Na závěr programu na konci doby obmýtí přijde lesník a vytěží zbylé stromy, následovalo by vysázení semenáčků…
Prales/přírodě blízký les: V zapojeném rostoucím lese jsou stromy všech generací, čupící semenáčky, vzrostlé stromy i se některé přestárlé kusy. Spon není dodržen, stromy rostou tam, kam dopadlo semínko. Lesník teď funguje jako vichřice a vyvrací stromy, tam kde strom spadne (a zůstane ležet, není z lesa odvezen), vznikne prostor pro nové stromky a semenáčky začnou růst. Takto se to opakuje celou hru, starý strom se zhroutí a na jeho místě si žák, který představoval přestárlého velikána čupne jako semenáček čekající na světlo.
 
Do hry může vstoupit požár či kůrovec a může padnout celý les, pak vyrůstá ze semenáčků, některé rostou rychleji, jiné opět čekají na světlo…
 
Můžeme ukázat výběrnou těžbu a sem tam nějaký strom vytěžit, jizva v pralese se rychle zacelí…
 
Můžeme si ukázat jak vypadá stádium obnovy, optima, rozpadu…

 

scroll to top