Úvod
Cíle
1. Znát základní data vážící se k událostem 17. listopadu 1989
(17. listopad 1989 – oficiální výroční manifestace ke dni studentů x neoficiálnÍ demonstrativní protest proti stávajícímu režimu; Národní třída - místo, kde došlo k zásahu policie proti demonstrantům; následná veřejná shromáždění na Václavském náměstí a na Letné, klíčová osobnost protirežimní opozice - dramatik Václav Havel, pád vlády, zvolení prezidenta demokratického státu ČSR)
2. Umět popsat a zdůvodnit změny ve společenském uspořádání státu - totalitní režim x demokratický
2. Získat širší povědomí o souvisejících událostech, které předcházely a následovaly po událostech 17. listopadu
(charakteristické rysy předchozí etapy socializmu, místní odboj - Charta, represivní opatření proti opozici a demonstracím roku 1989, mezinárodní situace v zemích východního bloku, Michail Gorbačov, klíčové prorežimní postavy: Husák, Jakeš, Štěpán; další klíčové listopadové události až po zvolení prezidenta; dosažené polistopadové změny)
3. Porozumět výrazu „Sametová“ revoluce, důvodům, proč se zlomová dějinná událost uskutečnila bez ztráty lidského života, jakým dílem se na tom podílely vnitřní a vnější politické okolnosti a národní charakter Čechů a Slováků.
Podpora rozvoje osobnosti žáka
Navržené učební aktivtyrozvíjejí kognitivní (rozumové), čtenářské, komunikační a digitální dovedností, pomáhají formovat osobnost žáka, učí spolupráci, zvyšují schopnost žáků nahlížet témata v širších souvislostech, z více úhlů pohledu.
Navržené učební aktivity - základní charakteristika
Ze vzpomínek pamětníků
Cílové zaměření učební aktivity
Porozumět okolnostem a příčinám, které předcházely událostem 17. listopadu, typickým znakům socialistického období našich dějin, hospodářskému, společenskému a politickému uspořádání země
Obsah a charakter
Žáci podle věku a úrovně vyhledávají informace z textu sestaveného ze vzpomínek lidí, kteří období socializmu zažili na vlastní kůži, nalezené informace zaznamenávají, formulují, třídí a sdílejí se spolužáky.
Doporučený věk 9 – 15 let
Ten dělá to a ten zas tohle/Ten umí to a ten zas tohle
Cílové zaměření učební aktivity
Přiblížit historické období socializmu, porozumět charakteristickým znakům společenského zřízení, které ovlivnily události 17. listopadu, byly příčinou touhy občanů po změně společenského řádu v zemi.
Obsahové zaměření
Práce se dvěma texty písní, vyvozování neznámých slov, vyhledávání informací z textu, posuzování, zda informace jsou nebo nejsou obsaženy v textu, formování vlastního názoru na možnost vytvořit spravedlivou společnost na principu rovnosti. Mezi navrženými didaktickými postupy jsou i metody: Práce s předpovědní tabulkou, Debata.
Doporučený věk 8 – 15 let
Rozdělená Evropa I
Cílové zaměření
Porozumět okolnostem a příčinám, které předcházely událostem 17. listopadu, př. rozdělení Evropy neprostupnými hranicemi mezi dvěma bloky států.
Obsah a charakter
Žáci vyznačují hranice rozdělené Evropy na dva bloky; navrhují řešení, jak překonat neprostupnost hraniční překážky a odhadují důvody proč lidé chtěli odejít na západ. Součástí učebních aktivit je i metoda Sněhová koule.
Doporučený věk 9 – 15 let
Rozdělená Evropa II
Cílové zaměření aktivity
Porozumět okolnostem a příčinám, které předcházely událostem 17. listopadu, př. rozdělení Evropy neprostupnými hranicemi mezi dvěma bloky států.
Obsah a charakter aktivity
Žáci využívají své předchozí znalosti k řešení úlohy, ve které mají vyznačit hranice rozdělené Evropy na dva bloky; navrhují řešení, jak překonat neprostupnost hraniční překážky; porovnávají historickou událost s aktuální současností
Doporučený věk 14 – 15 let
Komunizmus, Deník hospodáře Jana Mladoty
Cílové zaměření
Porozumět okolnostem a příčinám, které předcházely událostem 17. listopadu, politické situaci v zemi od roku 1948 po sametovou revoluci.
Obsah a charakter
Žáci zpracovávají vyhledávají informace v textu, vyvozují informace nepřímo vyjádřené, předvídají děj a zdůvodňují své předpoklady, učí se klást otázky na text, rozvíjejí dovednost formulovat svůj názor, sdílet ho a zdůvodnit. V aktivě se pracuje metodou Řízené čtení, Podvojný deník, Kladení otázek.
Doporučený věk 10 – 15 let
Evropa před rokem 1989, východní a západní blok
Cílové zaměření
Porozumět okolnostem a příčinám, které předcházely událostem 17. listopadu, hospodářským, společenským a politickým rozdílům mezi dvěma bloky evropských států.
Obsah a charakter aktivity
Žáci zpracovávají informace o klíčových faktech a charakteristických rysech dvou společenských systémů: třídí je, přiřazují, vyvozují, rozlišují podstatné od okrajových. Využívají k řešení úlohy své předchozí znalosti nebo odhadují významy z kontextů. Součástí učebních aktivit je i práce s grafickými organizéry: Vennův diagram, Terč, ...
Doporučený věk 8 – 15 let
Demonstrace 17. listopadu - jít nebo nejít?
Cílové zaměření
Porozumět atmosféře ve společnosti před Sametovou revolucí, naléhavosti „pohnout dějinami“, aktivně se zapojit do protirežimních akcí i obavám a strachu z možných represí a následků.
Obsah a charakter aktivit
Žáci pracují se scénáři – rozhovory rodičů a dospívající mládeže na téma zda jít nebo nejít na demonstraci. Navržené aktivity: scénické čtení; vyvozování pokračování událostí z předchozího textu; Co by stalo, kdyby...?; porovnávání (Vennův diagram); metoda Myšlenková mapa
Doporučený věk 10 – 15 let
Demonstrace 17. listopadu 1989
Cílové zaměření
Přiblížit historickou událost prostřednictvím různých druhů textů, porozumět zjevným i skrytým společenským a politickým záměrům akce.
Obsah a charakter aktivit
Práce s různými typy a druhy textů. Navržené aktivity: získávání informací z více zdrojů; skládankové učení; porovnávání dvou textů, hledání shod a rozdílů prostřednictvím dvojitého (trojitého) Vennova diagramu; volné psaní; odhalování zjevných a skrytých záměrů autorů textů...
Žáci využívají k řešení úlohy předchozí znalosti historické epochy socializmu v ČSSR.
Doporučený věk 9 – 15 let
Sametová básnička
Cílové zaměření
Přiblížit historickou událost prostřednictvím krátkého informačního textu o událostech 17. listopadu 1989, který slouží jako podklad pro vytvoření rýmovačky z nabídnutých výrazů.
Obsah a charakter aktivit
Práce s krátkým informačním textem. Porozumění událostem umožní žákům sestavit slova a věty do veršů a ty podle historického sledu dat seřadit do ucelené rýmovačky. Pro vyspělejší poety se nabízí možnost obohatit verše a složit s oporou o nabídnuté výrazy vlastní „sametovou báseň“.
Doporučený věk 9 – 15 let
Slovníček
Cílové zaměření
Přiblížit žákům klíčové výrazy spojené s událostmi 17. listopadu 1989.
Obsah a charakter aktivity
Žáci odhadují významy výrazů, vybírají podle citu, předchozích znalostí a osobní zkušenosti z předložené nabídky tří významů. Úloha má interaktivní charakter, žáci dostávají okamžitou zpětnou vazbu o správnosti řešení úlohy.
Doporučený věk 8 – 15 let
Listopadové události
Cílové zaměření
Přiblížit žákům nejdůležitější události konce roku 1989, které přivodily změnu společenského zřízení státu.
Obsah a charakter aktivit
Žáci pracují s klíčovými daty a jejich vzájemnými vztahy metodou interaktivní testové úlohy - odpovídají na otázky k textu, na displeji se jim zobrazuje úspěšnost řešení úlohy. Testová úloha je vyhotovena ve třech stupních obtížnosti.
Doporučený věk 8 – 15 let
Městská knihovna Příbram.pdf
Městská knihovna Sedlčany.pdf
Městská knihovna Votice.pdf