Cílové zaměření
Porozumět atmosféře ve společnosti před Sametovou revolucí, naléhavosti „pohnout dějinami“, aktivně se zapojit do protirežimních akcí i obavám a strachu z možných represí a následků.
Doporučený věk 10 – 15 let
Obsah a charakter aktivit
Žáci pracují se scénáři – rozhovory rodičů a dospívající mládeže na téma zda jít nebo nejít na demonstraci. Navržené aktivity: scénické čtení; vyvozování pokračování událostí z předchozího textu; Co by stalo, kdyby...?; porovnávání (Vennův diagram); metoda Myšlenková mapa
Pomůcky
tři scénáře - dva rozhovory rodičů s dospívajícími dětmi, jeden rozhovor dvou studentů na téma zda jít nebo nejít na manifestaci
Autoři příspěvku
kolektiv autorů MAP Sedlčansko, autoři scénářů: Ivan Bauer, Tomáš Feřtek
Náměty na využití scénářů ve výuce:
Scénické čtení
Bílá místa (práce s neúplným textem)
Žáci pracují s textem, ve kterém chybí část rozhovoru, kde se Filip snaží přemluvit rodiče, aby mu nebránili jít na demonstraci. Žáci domýšlejí, jaké argumenty asi Filip použil, aby mu rodiče dovolili zúčastnit se.
Uvozující text ke scénářům
Úkolem žáků je vytvořit úvodní text k rozhovorům – popis prostředí přibližující atmosféru, ve které se rozhovory odehrávají, politickou situaci v zemi, která zapříčiňuje strach rodičů o své dospívající děti. Žáci se opírají o znalosti z předchozí výuky, učitel doplní další související informace.
Pokračování „příběhů“
Co by se asi stalo, kdyby ...?
Žáci hledají odpovědi na otázky: Co by se stalo, kdyby se demonstrace zúčastnil jen nevelký počet lidí? Co by stalo, kdyby se ke studentům následující dny nepřidali herci, dělníci z továren a statisíce občanů ve velkým i malých obcích země?
Rizika
Porovnání dvou rozhovorů
Vstupní situace. Jít nebo nejít na studentskou demonstraci k 17. listopadu? Píše se rok 1989, listopadová demonstrace není první. Už v lednu lidé na Václavském náměstí demonstrovali celý týden. A pak v létě znova. Na demonstracích, kde je obvykle několik tisíc lidí, zasahují policejní auta s vodními stříkačkami a policisté s obušky. A naši hrdinové se rozhodují…
Filip: Ahoj, tak já letím.
Maminka: Kam, jestli můžu vědět?
Filip: No na to shromáždění. Všichni tam jdou.
Maminka: Na tu demonstraci?
Filip: Jasně. Udělal jsem si i transparent. (Rozvine) Hele! (Na transparentu stojí - JAK DLOUHO JEŠTĚ)
Maminka: Filipe, ty ses zbláznil! Chceš nás dostat do maléru? Táto, pojď sem!
Táta: Co se děje? Hoří snad?
Maminka: Hoří! Koukej! (Ukáže na transparent)
Táta: Hm, trefný a co s tím?
Filip: Jak, co s tím? Přece do průvodu. Ponesem to s Markem. Už jsme se dohodli. Máme sraz na metru.
Maminka: Fildo, ty nemáš rozum. Víš, co se může stát? Kdoví, kdo tam přijde. A oni… oni to jen tak nenechají. Mají ty vodní děla a tak… No tak, táto, řekni mu něco!
Filip: Mamko, neříkej mi Fildo, nejsem malej. A oni? Kdo jsou oni? Ty šediví panáci? Právě proto tam jdem! Nechcem, ty furt stejný řeči, ty otřepaný hesla, nechcem se furt ohlížet přes rameno!
Maminka: Fildo, prosím tě, nedělej hrdinu. Já tu umřu strachy! Táto, vysvětli mu, že to je nebezpečný.
Táta: Hele, Filipe, na rovinu. Fakt je to vo hubu. A kór s tím transparentem. S tím neutečete. Vyhmátnou vás, nafotěj, můžou vás i zavřít. Na to jsou zákony. Šoupnou vás za katr pro pobuřování a i když vás pak pustěj, bude problém ve škole a sveze se to i na nás, jak jsme tě vychovali.
Filip: Jak jste mě vychovali? Tak, abych se díval kolem sebe, aby mi všechno nebylo fuk, abych se nebál v lese, aby se na mě kámoši mohli spolehnout. Fakt musím!
Maminka: My ti to zakazujeme! Nikam nepůjdeš!
Táta: Počkej, Helenko. Já vím, myslíš to dobře. Ale tady zákaz nepomůže. Budem se o něj bát, budem doufat, ale nebudem se stydět! Když nezačnou mladý, tak kdo?
Filip: Díky, tati!
A bouchly dveře na chodbu.
Matka stojí u dveří, brání Lence, aby šla ven.
Matka: V žádným případě. Řekla jsem jasně, že nikam nepudeš!
Lenka se jí pokusí obejít, matka jí opět brání tělem.
Matka: No tak jí něco řekni.
Obrátí se na otce, který stojí trochu nerozhodně v předsíni. On otráveně k Lence.
Otec: Co si myslíš, že tím jako změníš?
Lenka (naštvaně): Tak když tam nikdo nepude, tak se nezmění nic, to je jasný.
Otec: Ať si tam chodí, kdo chce. Ale nepude tam moje dcera. Si jako myslíš, že jim tam budeš chybět?
Matka: Ty se nemáš plíst do nějakýho chuligánství. Starej se o vysvědčení, aby tě vzali na vejšku.
Otec: Co když tě tam seberou? To si myslíš, že ti dovolí jít na školu? To chceš skončit jen s maturitou?
Lenka: Jde tam půlka třídy. Slíbila jsem to. Pořád mi říkáte, že když něco slíbím, mám to splnit.
Otec: Co to kvákáš za nesmysly? Já sem zodpovědnej, že nebudeš dělat někde blbosti. Takže když slíbíš někomu nějakou kravinu…
Matka (ho mírní, zkouší to po dobrém): Leni, tak to pochop. Máme o tebe strach. Co když se ti tam něco stane? Někdo ti ublíží. To pochopíš, až budeš mít svoje děti. Tak nás hezky poslechni.
Lenka (vzdorně): Já chci jít ven, protože jsem to holkám slíbila.
Otec: Nikam! Už jsem řek.
Vstupní situace. Jít nebo nejít na studentskou demonstraci k 17. listopadu? Píše se rok 1989, listopadová demonstrace není první. Už v lednu lidé na Václavském náměstí demonstrovali celý týden. A pak v létě znova. Na demonstracích, kde je obvykle několik tisíc lidí, zasahují policejní auta s vodními stříkačkami a policisté s obušky. A naši hrdinové se rozhodují…
Petr: Já dneska na trénink nemůžu.
Pavel: A proč jako?
Petr: Sem se chtěl stavit… na Václaváku?
Pavel (nevěřícně): Ale tam jsou přece to… policajti. Honěj ty blbečky, co tam choděj řvát.
Petr (naštvaně): A to říkal kdo? Tvůj fotr? Normální demonstrace.
Pavel (uraženě): Sem viděl v televizi, jak je normální. To se tam jako deš nechat vosprchovat a zmlátit?
Petr: Tak asi maj ty lidi nějakej důvod, že tam choděj, ne?
Pavel: To mi teda řekni jakej?
Petr: No třeba ty… lidský práva.
Pavel (posměšně): Jo aha, lidský práva. A to je jako co?
Petr (lehce bezradně): No třeba, že se může v novinách psát všechno. I to, co se teď nesmí. A že tě za to nezavřou.
Pavel: Co se píše v novinách, je mi šumák. Nejsem debil, abych něco takovýho čet. Nebo ty to čteš?
Petr: No někdy. Ale strašný blbosti tam sou. Husák sem, Husák tam. To se vůbec nedá číst.
Pavel: No tak vidíš. Nech to koňovi, nedělej Zagorku a v pět na tréninku.