Úvod
Cíle oborové
Vybavit žáky základními vědomostmi o charakteristických rysech literárního žánru pověst
Rozšířit jejich povědomí o místních/regionálních pověstech
Rozvíjet prostřednictvím místních pověstí a příběhů hlubší vztah k místům okolí školy, místnímu regionu
Příklady výstupů
- Žák v předloženém textu rozezná charakteristické znaky literárního žánru pověst, umí porovnat znaky pověstí se znaky jiných literárních žánrů
- Žák vyhotoví rozbor/analýzu jedné pověsti po obsahové a formální stránce (k jakému místu se pověst váže, kdo je autorem pověsti, co je obsahem/klíčovou zápletkou, jaké charakteristické rysy žánru tato pověst má, jakými stylistickými prvky dosahuje autor zážitek z četby, podobnosti/porovnání s dalšími pověstmi regionu, širšího regionu
- Žák umí vyhledat na regionální mapě místa regionálních pověstí, případně vytvořit mapové schéma umístění pověstí regionu
- Žák dokáže převyprávět/jinak ztvárnit jednu pověst z místa svého bydliště nebo nejbližšího okolí
Cíle zaměřené na všestranný rozvoj osobnosti žáka (kompetenční cíle)
Prostřednictvím výukových metod a forem práce rozvíjet u žáků obecné dovednosti pro život, kterým výukové téma pověsti dává přirozenou šanci k rozvoji:
- Obohacovat slovní zásobu žáků o archaické výrazy; rozvíjet dovednost vyhledávat jejich významy, vyvozovat je z kontextu
- Odlišit v textech fakta od fikce (reálné události od smyšlených)
- Určovat časovou posloupnost děje s dopomocí sady ilustrací nebo klíčových slov
- Shrnovat text nebo jeho části, vyhledávat klíčová slova, události, vymyslet výstižný název pověsti
- Převyprávět pověst vlastními slovy s oporou o ilustrace, osnovu (zhotovit osnovu pro vyprávění)
- Klást otázky na text, odpovídat na otázky k textu
- Porovnávat zpracování pověstí různých autorů (autorův styl a formu)
- Porovnávat texty různých druhů a žánrů
- Rozvíjet rétorické dovednosti, neverbální komunikaci prostřednictvím scénického čtení (listování)
- Aplikovat příběhy/situace z pověstí, které končí mravním ponaučením, na běžné životní situace; porovnávat osobní způsoby chování a jednání s jednáním postav pověstí
- V osobní odezvě na text se učit nahlížet a přijímat různost pohledů na děje a situace, sdílet osobní zkušenosti, pocity...
- Rozvíjet tvořivé schopnosti, „hrát si s prvky pověstí“ (slovy, větami, jmény, obrazy...), propojovat je, přetvářet, nahrazovat, kombinovat, uvolňovat fantazii, vytvářet představy/asociace
- Tvůrčí psaní: domýšlet/dotvářet chybějící slova, věty, odstavce, začátky pověsti, pokračování dějů, závěry; rozvíjet postupnými kroky stručný zápis pověsti v bohatěji rozvinutý text
Přesahy tématu do jiných vzdělávacích oblastí a předmětů
ICT
Čj, gramatika
Zeměpis
Hv
Vv
Dramatika a tvořivá dramatika
Výstupy, hodnocení výsledků učení, formativní hodnocení
- Zapojit žáky do diskuze o cílech výukového tématu (případně jim umožnit výběr cílů nebo nastavení vlastních dílčích cílů)
- Sdílet s žáky výběr aktivit, které budou do výuky začleněny vzhledem k nastaveným cílům; sdílet s žáky výstupy/výsledky učení a kritéria, podle nichž získají důkazy o úspěšnosti splnění úkolů
- Poskytovat hodnoticí zpětnou vazbu (od učitele i vzájemnou); umět ji využít pro porozumění vlastnímu učení
Charakteristika a stručný popis výukových aktivit