Zpět na dětský portál
Zpět
O portálu
Pro učitele
Školy
Rodiče
pomůcky
Knihovnička

Indiáni


 

 

Nejdříve jsem si našla běžně dostupné informace o Indiánech-kde žili, žijí; jakým způsobem žili, jak získávali potravu, co pěstovali, jak se oblékali, jaké měli zvyky…

 

Potřeby: klubíčka vlny; látka 2x1m; pro každé dítě 3x dřevěný klacík cca 15-20cm; nůžky.

 

Motivovala jsem děti rozhovorem a kreslením vlnou.

 

 

Diana Pinkasová, výtvarnice, učitelka ZUŠ Sedlčany

KRESLENÍ VLNOU

Rozložila jsem oranžovou látku na hrací koberec. Vlnu jsem použila jako „linku tužkou“ a začala jsem kreslit, kde Indiáni žili ……postupně aktivitu přebíraly děti. Barevnost vln jsem limitovala barevností, kterou používali indiáni. Kreslili jsme hory, savany, zkoušeli jsme kreslit vlnou zvířata, mohou to klidně být jenom kolečka, nemusíme se pokoušet o dokonalost, důležité je namotivovat všechny děti, aby je to bavilo. Dokonalý výsledek není cíl ale důležitá je cesta! Vlnou se dá i vybarvovat vrstvením vlny.

 

 

 

 

TÝPÍ - JAK VYPADALO OBYDLÍ INDIÁNŮ?

Pro každé dítě jsem měla připravené 3 dřevěné klacíky cca 15-20cm. Předem jsem si nastříhala různobarevné vlny, jedny v délce 25cm, druhé v délce 60cm. První jsme použili na spojení klacíků do tvaru trojúhelníku, vždy proplétáním do písmene X. Jakmile jsme měli klacíky ve třech místech spojeny, začali jsme proplétat delší vlny mezi dvěma klacíky tak, že vždy jednou jsme obtočili klacík vlnou a přetáhli vlnu na protilehlý klacík a opět jednou jsme obtočili. Upřednostňuji nechat dětem volnost, jak proplétají vlnu. Je to na nich, tím posilujeme jejich sebedůvěru, pouze dodržujeme zásadu jednoho obtočení vlnou. HLAVNÍ ZÁSADA JE, NECHCEME VŠECHNA TÝPÍ STEJNÁ!!!

 

PODPORUJME INDIVIDUALITU DÍTĚTE! MY LIDÉ TAKÉ NEJSME  STEJNÍ!

 

 

 

 

AMULETY

Potřeby k 2.dílně: nastříhané dvojité, látkové tvary v podobě kamenů, vycházejících do obdelníku 12x15cm (snažíme se, aby každé dítě mělo tvar mírně odlišné) látku doporučuji z IKEA –Bomull http://www.ikea.com/cz/cs/catalog/products/51725112/ ( cenově výhodné); nůžky; kovové jehly, ne tupé; fixy na textil https://www.stencl.cz/fixy-na-textil-2739-sada-6-ks-83376.html (balení závisí na počtu žáků, 2-3sady); bílá nit; syntetická vata do hraček- http://www.ragos.cz/vlizeliny-zazehlovaci-pasky-freudenberg-vliesstoffe-kg-plnici-synteticka-vata-53488876 .

 

S dětmi jsem si povídala o způsobu obživy Indiánů, lovu zvířat, kdy Indiáni nosili amulety zvířat na krku.  Amulet jim pomáhal k dobrému lovu nebo k ochraně před zvířaty. Takový amulet jsme si s dětmi vyrobili. Jako součást motivace můžeme použít zvětšené fotky zvířat, která žijí v domovině Indiánů.

 

Dětem jsem rozdala dvojité látkové tvary kamenů, které si samy pokreslily fixami na textil. Ať už použijí kresbu zvířete, samozřejmě netrváme na podobnosti, nezapomínáme na to, že rozvíjíme dětskou fantazii. Každým omezením, připomínkou můžeme dítě zbytečně znejistit. Nepleťme si nejistotu dítěte, s nekázní dítěte. A opět nechceme skončit aktivitu s počtem velmi podobných amuletů. Kladu velký důraz na individuální přístup. Podpořila bych i individuální stříhání tvarů, ale dávala bych pozor na velikost (děti mají tendenci stříhat tvary příliš malé a někdy příliš složité), navíc nejsou zvyklé šetřit materiálem. Tyto dovednosti bych ale postupně rozvíjela. Jsem zastánkyně názoru, že by děti měly být tvůrci od A-Z, ano, někteří na to nejsou, proto jste tam my, abychom jim pomohli. 

Po nakreslení motivu jsme věnovali chvíli nácviku navlékání jehly nití. Často děti protestují, že jim to nejde, doporučuji pozitivně podpořit, brzy to zvládnou. S uzlíky to trvá déle a potřebuje to většinou opakovat nácvik. Na určenou látku je totiž potřeba aspoň dva uzlíky, aby se uzlík neprotáhl vazbou látky. Několikrát před začátkem šití jsem upozornila, že musíme nechat 5cm nesešitou dírku na otočení amuletu. Dále jsem pohlídala, aby steh nebyl delší než 7-8mm.Šití amuletu jsme zakončili zapošitím (2-3 stehy na jednom místě). Jakmile jsme amulet došili, před otočením jsem ho opatrně nastříhala malými nástřihy kolmo na šev. Je to proto, aby otočený amulet si tzv. lépe lehl a nekrabatil se. Pak jsme naplnili  vycpávkou- syntetickou vatou a otvor za mé pomoci jsme zašili. A amulet je hotov. Amulet jsme si navlékli na provázek, k nošení kolem krku.

 

 

 

scroll to top