Doporučený věk 5 – 11 let
Zaměření Didaktická hra rozvíjí dovednost soustředěně pozorovat a pozorované sdílet
Pomůcky papír, tužka
Učitel vybere v okolí školy solitérní strom. Vyzve děti, aby si ho pozorně prohlédly, prozkoumaly, "osahaly" všemi smysly, a pak o něm podaly vyčerpávající zprávu: jak je asi strom starý, jak je vysoký, kolik měří obvod jeho kmene, jak vypadají jeho listy, čemu se podobají, jak vypadají, voní, případně chutnají jeho plody, komu mohou být potravou, k čemu se dají použít, co je v nejbližším okolí stromu, co zajímavého je vidět na jeho kůře, zda je strom zdravý nebo jsou jeho kůra a listy napadeny, komu z živočichů může být domovem ... Na průzkum mají děti vymezený čas. po uplynutí stanovené doby žáci různým způsobem svá zjištění sdílejí.
Učitel může "prozradit" další informace, které děti samy neodhalily nebo pro žáky připravit navazující činnosti, pomocí nichž se mohou o stromu dozvědět víc.
Ke stromu se mohou děti vracet vícekrát, pozorovat jeho proměny v čase, porovnávat ho se stromy stejného druhu a s jinými stromy v okolí, prohlubovat si poznání o jeho životě.
DVA STROMY
Žáci pozorují a zkoumávají dva stromy stojící vedle sebe. Porovnávají tvar jejich koruny, tvar, barvu a strukturu listů a plodů, strukturu a anomálie na kůře, stáří stromů... Srovnávají, čím jsou si podobné a čím se liší. Učitel může děti vyzvat, aby našly a spočítaly co nejvíce podobných znaků.
Doporučený věk 5 – 11 let
Zaměření Didaktická hra rozvíjí dovednost soustředěně pozorovat a pozorované sdílet
Pomůcky papír, tužka, lupa
Učitel vymezí prostor lesa nebo úsek lesní cesty. Žáci pracují v malých skupinách. Úkolem skupin je prozkoumat vymezenou lokalitu, zjistit o ní pouhým pozorováním bez atlasů a klíčů co nejvíce informací: počet zastoupených druhů stromů, případně i jejich názvy, nejstarší a nejmladší strom, jak je rozmístěný "stromový dorost", které druhy semenáčků dokázaly pod svými mateřskými stromy vyrůst a které druhy stromů tu své stromové děti nemají, "stopy" po zvěři a lidech, poškození a nemoci stromů, živé a neživé přírodniny, zajímavosti a zvláštnosti.
Po uplynutí stanovené doby si žáci výsledky průzkumu různým způsobem sdělují.
Doporučený věk 5 – 11 let
Zaměření Didaktická hra rozvíjí dovednost výstižně pojmenovat vlastnosti pozorovaných přírodnin
Pomůcky papír, tužka
Děti s učitelem procházejí lesem, jsou pozorní ke všemu, co vidí kolem sebe. Pro nalezené přírodní objekty hledají nejrůznější obvyklé i zvláštní výrazy, kterými by vystihly jejich vlastnosti:
mech - mokrý, vlhký, měkký, hebký, nasáklý...
kůra - tvrdá, drsná, hnědá, poraněná, odlupující se, vrásčitá...
větev - hladká, poraněná, suchá, sukovitá...
pařez - ztrouchnivělý, porostlý, mohutný, starý...
Doporučujeme jednoduché klíče a atlasy:
Klíč k určování drobných bezobratlých živočichů, Rezekvítek,z.s.
Klíč k určování obojživelníků, Divizna
Klíč k určování hmyzu, Divizna
Klíč k určování stromů podle listů, Rezekvítek
Miniatlas stromů pro nejmenší, UBU