Seznam článků |
---|
Popis metody |
Praktické ukázky |
Videa |
Základem metody podvojný deník je čistá stránka rozdělená uprostřed svislou čarou. Učitel vyzve žáky, aby na levou stranu vypsali doslova z textu nějakou pasáž či obraz, který na ně silně zapůsobil. Například jim připomněl nějaký zážitek nebo je pro ně z nějakého důvodu záhadný, či s nějakou pasáží nesouhlasí nebo je zaujal autorův styl či technika. Napravo od čáry si zaznamenají souvislým textem komentář ke zvolené pasáži: Co je přimělo zaznamenat si právě ji? Co jim připomněla? Jaké otázky v nich vyvolala?
Žáci by si v průběhu četby měli vypsat alespoň tři citace a komentáře k nim. Výpisky si dělají hned při prvním čtení textu. Následně učitel prochází popořadě text a vyzývá žáky, aby doslovně přečetli své zápisy z podvojného deníku. Na komentáře navazuje a ptá se ostatních, zda i oni si pasáže všimli a jaké k tomu mají poznámky. Učitel může upozornit na shody a rozdíly a následně podnítit diskuzi.
Charakteristika metody
Podvojný deník umožní čtenáři textu na přečtené reagovat na úrovni, na níž se právě nachází, s využitím vlastní životní zkušenosti. Použitím této metody učitel ukazuje žákům, že na jejich názoru záleží. Prostřednictvím jednoduché techniky je učí o textu přemýšlet. Současně učitel získává velmi potřebnou zpětnou vazbu – vidí, na jaké úrovni přemýšlení o textu se žák právě nachází. Podvojný deník je možné využít jako způsob zápisu do čtenářského deníku. Učitel může na žákovy poznámky písemně reagovat a rozvířit tak diskuzi nad knihou, textem...
Žáky obvykle potěší, že si mohou z textu vypsat skutečně cokoliv, i něco, co se z pohledu celku jeví jako okrajové – cílem je naučit je zastavovat se nad tím, co je zaujme, všimnout si nejasností, rozporů, dovést svou z počátku letmou myšlenku do konce – proto je důležité, aby žáci psali souvislý text, nikoliv jen poznámky bodově. V závěrečné části sdílení se žáci učí zbavovat se ostychu před ostatními a obav z nedokonalosti vlastního myšlení. Velmi podstatná je zde i role učitele, který vede žáky k dalšímu přemýšlení, upozorňuje je na jejich zajímavé myšlenky a pomáhá jim je vsadit do kontextu. Metodu je možné využít při čtení beletrie i odborného textu.
Zavádění metody do výuky
1. Nejprve si sami vyzkoušejte pomocí podvojného deníku reagovat na nějaký text.
2. Vyberte text, který žáky zaujme – podle znalosti vyspělosti skupiny dobře zvažte jeho náročnost. Raději kratší, aby žáci nečetli déle než 20 minut.
3. Uveďte žáky do problému, vzbuďte v nich očekávání, zájem o nové poznatky.
4. Vysvětlete pravidla psaní poznámek, ukažte žákům přeložený list papíru, aby si mohli metodu snáze představit.
5. Připravte si příklad zápisku do podvojného deníku – žákům ho ukažte, aby bylo zřejmé, co po nich chcete. Budou-li dosud zvyklí jen na tradiční způsob učení, může jim chvíli trvat, než pochopí, co jim metoda umožňuje.
6. Ujistěte žáky, že mohou reagovat skutečně na cokoliv a jakkoliv – důležitá je právě jejich reakce. Při společném čtení poznámek můžete svou reakci přečíst i vy, němělo by to ale působit autoritativně, nýbrž jako poznámka jednoho z čtenářů.
7. Pomáhejte žákům doplňujícími otázkami, snažte se vzbudit diskuzi. Hovořte s nimi o různých možnostech chápání stejného úryvku. Pokud je reakce některého žáka hodně osobní či bizarní, respektujte to.
8. Je možné, že se diskuze dostane mimo text, někdy to může být i velmi přínosné, ve většině případů byste se ale měli snažit jemně vrátit žáky zpět k textu, např. výzvou: „Martine, mluvil jsi teď o pocitu nespravedlnosti, ale co přesně v textu ti ho připomnělo?"
9. Vyzvěte žáky, aby své zápisky shromažďovali v portfoliu a mohli se k nim vrátit.
10. Dávejte žákům najevo svou odezvu, písemně reagujte na jejich poznámky.
11. Po použití metody shrňte s žáky přínos, např. pomocí některé z níže uvedených otázek pro zpětnou vazbu.
Návrh otázek pro zpětnou vazbu
Praktické poznámky
Pro lepší orientaci v textu je vhodné očíslovat řádky.
Je výhodné, když děti před Podvojným deníkem pracují metodou Poslední slovo patří mně. Naučí se při ní, jak reagovat vlastním komentářem a při Podvojném deníku jim to pak již nečiní problémy.
Mgr. Irena Poláková