Zpět na dětský portál
Zpět
O portálu
Pro učitele
Školy
Rodiče
pomůcky
Knihovnička

Debatování a argumentace - Popis metody

Seznam článků
Popis metody
Videa

 

 

Debatování je schopnost, bez které se nikdo z nás neobejde. Málokdo si však uvědomuje, že je třeba se této schopnosti naučit a poté ji neustále rozvíjet. Pomocí debaty si třídíme vlastní myšlenky a dozvídáme se názory druhých lidí. Podle toho, jak zdatní v debatování jsme, je náš projev více či méně přesvědčivý. Aby byla debata plodná, je třeba být vůči vlastním i cizím argumentům kritický. I když vstupujeme do debaty s jasným názorem, musíme pečlivě naslouchat a být otevření názorům druhé strany. Pouze za těchto podmínek můžeme argumentovat smysluplně a přesvědčivě.

 

Principy debatování

Debatování je více než pouze správná volba argumentů. Pro úspěšnost debaty je třeba si uvědomit a dodržovat základní principy:

  • Respektovat svého oponenta jako debatního partnera.
  • Naslouchat pozorně, co oponent v debatě říká, jaký je jeho názor a jaký druh argumentů používá.
  • Přemýšlet důkladně o vlastních argumentech a reagovat na to, co oponent říká.
  • Předem pečlivě uvažovat o možných argumentech oponenta.
  • Pracovat pouze s několika dobrými argumenty, nezahrnout oponenta množstvím faktů. Argumentů můžeme najít celou řadu, důležité je pečlivě uvážit, které vybrat a jakým způsobem je při debatě použít. Neustále posuzujte sílu argumentů. Některé jsou založeny na faktech, které o daném problému znáte, jiné jsou opřeny o vlastní zkušenost nebo pouze o domněnky. Pro přesvědčivou argumentaci je třeba použít určitý argument ve správnou chvíli. Aby debata byla zajímavá, je dobré podpořit svá tvrzení konkrétními příklady, osobní zkušeností apod.

 

Formát debaty

Nácvik debatování by měl být veskrze praktický. Pouze tak je možné zlepšovat argumentační a prezentační dovednosti. Nácvik je možné pojmout jako debatní duel dvou proti sobě sedících týmů (4 20 účastníků). Debatování týmů může mít odlišnou formu. Je možné rozesadit debatéry buď podle toho, jaký názor na určité téma zastávají, nebo určit losem, jaký názor budou skupiny / týmy zastávat. Obě tyto formy jsou při výuce debatování prospěšné a je dobré je obě vyzkoušet. Zatímco v prvním případě debatéři přemýšlí o svém vlastním názoru a často vedou více pocitově orientovanou debatu, v případě debaty, při které mají určeny  pevně stanovené role, se musí více zamýšlet nad argumenty bez ohledu na vlastní názor.

 

Strategie debaty (pokud je vedena jako soutěž)

V debatě je důležité, aby si debatéři dali vzájemně prostor k vyjádření a ti živější nechali mluvit ty méně průbojné. Čím více debatérů se dostane ke slovu, tím bude debata živější a zajímavější. Všichni debatéři by měli projevit aktivní účast v debatě a hlásit se o slovo.

  • Z chování debatérů lze časem vypozorovat, zda mají připravenou jasnou taktiku, nebo zda argumentují nahodile. Připravená taktika a týmová spolupráce se debatě vždy vyplácí.
  • Čas v debatě hraje významnou roli. Není nic úmornějšího, než naslouchat monologům jednoho řečníka. Argumentace by měla být co nejvýstižnější a nejstručnější. Příspěvek v debatě nesmí přesahovat např. 1 min.
  • Pokud to moderátor uzná za vhodné, má právo řečníka přerušit a dát slovo dalšímu debatérovi.
  • Pokud se podaří debatérům rozvrhnout si čas a sdělit důležitý argument v posledních chvílích debaty, většinou tím zanechají silný a nezvratný dojem.

 

Prezentace argumentů

Umět diskutovat, správně volit argumenty, veřejně je prezentovat nebo jen položit podnětný dotaz, to jsou dovednosti, které je možné se naučit a zdokonalovat.

  • Rozmyslete si svůj dotaz / příspěvek předem, ještě před zahájením debaty. Pokud vám to pomůže, napište si na papír body, abyste svůj příspěvek vyjádřili přesně a nezapomněli, co chcete říci. Papír však při diskusi již nepoužívejte.
  • Pokud vám moderátor udělí slovo, postavte se. Stojící diskutér upoutá větší pozornost, může se lépe dívat na posluchače, gestikulovat atd.
  • Stůjte zpříma a mluvte jasným a sebevědomým hlasem.
  • Dívejte se před sebe, na své posluchače (nikdy do země). Oční kontakt je velmi důležitý, zaměřte se proto při mluvení na své posluchače a věnujte jim své pohledy.
  • Podpořte svůj projev rukama. Gesta vám pomohou vyjádřit vaši myšlenku a dodají vystupování potřebný důraz.
  • Gesta by neměla být přehnaná ruce by neměly „lítat“ mimo oblast vašeho trupu. Pokud máte ze začátku problém ovládat své ruce, vezměte si do ruky tužku. Pomůže vám udržet ruce před tělem a nikdo si nevšimne vaší případné nervozity.
  • Buďte vtipní. Vtip oživí každou diskusi a připoutá k vašemu příspěvku pozornost. Humor však musí být spontánní, připravený vtip zapůsobí, jen pokud je nenucený.
  • Buďte struční a věcní. Je lepší přihlásit se o slovo opakovaně než položit několik otázek najednou či vést dlouhý monolog. Váš příspěvek by neměl přesáhnout 1 min.
  • Reagujte na aktuální příspěvek nevracejte se zpět k příspěvku, který zazněl již před dlouhou dobou, pokud to není nezbytně nutné.
  • Formulujte svůj dotaz / příspěvek tak, aby mu všichni rozuměli, a tak, aby odpověď nezněla pouze ano / ne.
  • Různorodost příspěvků je pro diskusi pozitivní. V případě, že se diskuse zacyklí či se stává nudnou, zkuste změnit téma a posunout diskusi jiným směrem.
  • Nekopírujte taktiku oponenta a nenechte se strhnout jeho stylem. Pokud je například oponent útočný, snažte se o věcně a slušně vedenou debatu. Měli byste to být vy, kdo udává tón.

 

Témata vhodná pro debatu

Témata vhodná pro debatu jsou ta, u kterých se dá předpokládat, že na ně budou mít debatéři odlišný názor. Mohou to být témata, která směřují  například ke  společenské změně (Prostituce by měla být legalizována. Veřejnoprávní televize by neměla vysílat reklamy. Na školách by měly být zakázány kamerové systémy. Fyzické trestání dětí by mělo být zakázáno zákonem. Na základních školách by žáci měli nosit uniformy.), tématy pro debatu mohou být zajímavé články nebo úryvky z nich, probraná výuková látka umožňující dva odlišné pohledy nebo aktuální místní události.

 

Pravidla debaty (doporučená)

  • Debatují dva týmy.
  • Na debatu je vymezen čas.
  • Před debatou je čas na přípravu.
  • Čas na příspěvek je omezen na 1 minutu.
  • Jeden debatér může pronést i více příspěvků.
  • Debatu řídí moderátor.
  • Debatéři mohou promluvit jen tehdy, pokud jim moderátor udělí slovo.
  • Kdo chce promluvit, postaví se. Jakmile moderátor někomu udělí slovo, ostatní se posadí. 
  • První slovo má tým, který zastává stanovisko „pro“.
  • Není povoleno při debatování použít poznámky a záznamy.

 

Hodnocení debaty

Debata může být vyhodnocena, nebo dokonce může být pojata jako soutěž dvou týmů (viz debatní soutěž pro studenty středních škol Cestou do parlamentu). Je třeba si ale uvědomit, že kvalitu debaty nelze hodnotit zcela objektivně.  Debatu může hodnotit učitel nebo žákovská porota.

Kritéria hodnocení:

  • použití logických argumentů, názor opřený o fakta
  • schopnost naslouchat oponentům a vhodně reagovat
  • rétorické dovednosti, síla přesvědčivosti, humor, překvapení
  • strategie a příprava debaty, spolupráce, míra zapojení debatérů
  • vyvarování se nesportovního chování

 
Převzato z materiálů organizace Agora CE


 

 

scroll to top