Zpět na dětský portál
Zpět
O portálu
Pro učitele
Školy
Rodiče
pomůcky
Knihovnička

Letadla nad Kosovou Horou, z rodinných zápisů pana Linharta

 

19. duben 1945

Ze vzpomínek pana Hartmana

Spojenecké letectvo mělo v posledních válečných týdnech za hlavní cíl své činnosti rozvrátit dopravní systém nacistických vojsk. Osmá letecká armáda Spojených států vyslala své jednotky, aby zaútočily na železniční uzly Brna, Karlových Varů a Ústí nad Labem. Spolu s těžkými bombardéry byly vyslány též doprovodní stíhací letouny. Letci se již těšili, až ukončí svoji 30 misi a budou moci odplout či odletět do Států ke svým rodinám. Mnohým zbývalo vykonat ještě dva, snad tři bojové lety a tím by jejich válečné úsilí skončilo. Při posledních náletech na stále se zmenšující území  třetí říše si všimli, že ani obávaných letounů Luftvafe messerschnit, nebylo ve vzduchu tolik jako dříve. Důvod byl jasný. Chybělo palivo. Američané nepředpokládali ze strany německého letectva silnější odpor. Nepočítali ovšem s tím, že dezinformovaní a zfanatizovaní němečtí vojáci ještě doufají v obrat jejich neutěšené situace a budou se snažit způsobit spojencům co největší ztráty na technice i na lidských životech. Nacistům se podařilo vyslat do vzduchu z plzeňského a ruzyňského letiště stíhací letouny Messerschnit 262, které zaútočily na více než stočlennou skupinu spojeneckých bombardérů. Dva americké stroje byly napadeny nad Sedlčanskem. Letoun kapitána Norwela byl zasažen do motoru na levém křídle. Posádka dostala rozkaz opustit stroj, kapitán zůstal na palubě sám s palubním technikem Snajdrem. Nepodařilo se jim hořící motory uhasit, přesto pokračovali v letu na západ. Nad Plzní však byli znovu zasaženi, a proto stroj také opustili. Byli zajati německou armádou a po ukončení bojů v Evropě se vrátili domů do Spojených států. Ze sedmi členů této posádky, kteří se na padácích snesli východně od Sedlčan, bylo 5 zajato jednotkami SS a odvezeno na Konopiště. Šestý letec, radiooperátor Petr Malirez, byl blízko Bučovic při zatýkání smrtelně postřelen. Sedmý člen posádky, zadní střelec Newton Parker, se zajetí vyhnul. Po šestidenním vyčerpávajícím putování byl v Tochovicích u Březnice zachráněn železničárem Pařízkem a po ukončení bojů předán americké armádě.

Druhým zasaženým strojem byl Boing17G. Po výbuchu se rozpadl a jeho jednotlivé části dopadly do prostoru mezi Sestrouní a Luhy, severovýchodně od Sedlčan. Sedm členů posádky dopadlo na zem již bez života, tři se zachránili pomocí padáku. Vzápětí byli ale zajati jednotkami SS a odvezeni na Konopiště.

Po výslechu na Konopišti bylo všech osm letců na silnici k Václavicím blízko Váňova statku zastřeleno a vhozeno do vykopané jámy. Osobní doklady letců esesáci spálili. Zásluhou paní Platilové, která vyhrabala z popela několik osobních známek zavražděných letců, bylo možno některé z nich po válce identifikovat.

scroll to top